De omslag afbeelding van het boek Persson Giolito, Malin - Als de twijfel toeslaat
Uitgeverij(en) De Geus
4
Review date 13 juli 2020
Boeken en verfilmingen. Het zal altijd een vorm van haat-liefde verhouding zijn, zo nu en dan in het voordeel van de verfilming maar veel vaker zullen verfilmingen, zoals in tv series of bioscoopfilms, voor het gevoel van lezers tegenvallen of in sommige gevallen zelfs teleurstellen. Met als persoonlijk absoluut dieptepunt de verfilming van The Snowman, een boek van Jo Nesbo en verfilmd met een jaloersmakende sterrencast en notabene Martin Scorsese als regisseur. Een verfilming die bijna een belediging was voor Nesbo.

In 2016 verschijnt van de hand van Malin Persson Giolito, Storst av allt, wat een aantal jaren later als In dromen lieg je niet vertaald wordt voor de Nederlandse markt. Met dit boek wint Giolito de prijs voor de beste Zweedse crime maar ook de beste Scandinavische crime. Het boek was zo’n succes dat al snel de rechten werden verkocht om een tv-serie te maken met als titel Quicksand, die nog steeds op Netflix is te zien.

En ook daar doen de producenten zoveel concessies aan het verhaal, dat de onderlaag die Giolito in haar boek heeft aangebracht en waardoor dit zo’n mooi verhaal werd, geen recht wordt gedaan. Juist de scherpe en maatschappijkritische ondertoon die In dromen lieg je niet zo opzienbarend maakte, was voor het grote deel in de tv-serie verdwenen en werd het tot een wat magere poging om de essentie van dit verhaal te vertellen.

Enige tijd geleden is het derde boek van Malin Persson Giolito, Als de twijfel toeslaat, verschenen. Het is het tweede boek met advocate Sophia Weber als hoofdpersonage.

Dokter Stig Ahlin is tot levenslang veroordeeld voor de gruwelijke moord op een vijftienjarig meisje. De daad is dertien jaar geleden gepleegd, maar niemand is het afschuwelijke misdrijf vergeten. Advocaat Sophia Weber wordt gevraagd om Ahlins verzoek tot vervroegde invrijheidsstelling te begeleiden.
“Je zult zijn derde advocaat worden en als je hem vrij krijgt, schrijf je juridische geschiedenis. Er is geen enkele Zweed die na zo’n lange gevangenisstraf heeft meegemaakt dat zijn vonnis is herzien en is vrijgesproken. Geen enkele.”
Sophia besluit in te gaan op het verzoek. Met haar poging recht te doen, wekt ze de afschuw van het publiek. En ook zelf vraagt ze zich af wat voor man Ahlin eigenlijk is en of hij het toelaat om de waarheid boven tafel te krijgen.

Malin Persson Giolito heeft is haar drie boeken die nu van haar verschenen zijn een maatschappelijk kritische houding aangenomen. En dan met name over de rechtelijke macht maar ook over de macht van de media en wat voor invloed dit kan hebben op de maatschappij. Dat zij op deze manier haar hoofdpersonages neerzet, is geen verrassing als men weet dat zij een dochter is van Leif G.W. Persson: de luis in de pels van de Zweedse justitie en de schrijver van een aantal zeer succesvolle boeken, die veelvuldig als thema hebben de moord op Olaf Palme.

Giolito heeft met Sophia Weber een prachtig hoofdpersonage beet. Een jonge vrouw als advocaat in een voornamelijk mannenwereld. En in haar privéleven een grootvader, die met zijn sarcasme en steken onder water, zijn kleindochter hard wil maken voor de boze buitenwereld, maar regelmatig het tegendeel bereikt. Toch krijgt ze hierdoor wel eelt op haar ziel die ze goed kan gebruiken door de behandeling die ze krijgt door bijna heel Zweden als ze de zaak doorzet.

Haar andere hoofdpersonage, Stig Ahlin, weet ze zo neer te zetten dat je het gehele verhaal niet goed weet of het nu een onderkoelde, berekende moordenaar is of een onschuldig slachtoffer die in de gevangenis terecht is gekomen. Dit maakt Als de twijfel toeslaat een intrigerend verhaal.

Het verhaal beslaat twee delen. Een gedeelte wat zich afspeelt in 1998, vanaf de moord op Katrin Björk en een deel waarin Sophia Weber het invrijheidstelling verzoek onderzoekt. Dit doet ze niet aan de hand van de schuldvraag maar haar onderzoek gaat meer over de fouten of verkeerde aannames die zijn gemaakt door de Zweedse justitie. De focus ligt dus niet op de schuldvraag, immers Ahlin is daar dertien jaar eerder al voor veroordeeld, maar meer zit hij juridisch terecht in de gevangenis.

Dat dit een bijzondere benadering is van deze zaak zadelt de lezer met de vraag op; is het rechtvaardig om een berechte moordenaar, wel of niet terecht, op vormfouten vrij te pleiten? Ondanks dat Giolito een advocaatachtergrond heeft gebruikt ze opvallend weinig vaktaal waardoor het verhaal prima te volgen is en niet verzandt in juridische geharrewar.

Als de twijfel toeslaat is een boek met onverwachte wendingen en de schuldvraag blijft tot de laatste letter van het boek als een groot vraagteken in het verhaal hangen. Giolito weet precies wanneer ze haar lezers moet voeren met een wending in het verhaal om de aandacht vast te houden.

Malin Persson Giolito heeft met haar derde boek bewezen dat ze een blijvertje is. In de familietraditie laat ze zien dat zelfs in Zweden dit soort luizen in de pels nodig zijn. Het is te hopen dat bij een eventuele tv-serie men nu wel probeert de sterkste kanten van dit verhaal op de voorgrond te laten treden. Dat verdient dit boek.

17 april 2024 20:46

0