De gevangene van Vallenia lynette noni fantasy thrillzone recensie.jpg
Serie De Genezer
Auteur(s) Lynette Noni
4
Review date 16 september 2022

De gevangene van Vallenia is het tweede deel in De genezer­-serie en is nu gepubliceerd in het Nederlands. Auteur Lynette Noni is een Australische auteur die in Nederland nog niet erg bekend is, maar qua schrijfstijl is ze goed te vergelijken met meer bekende auteurs zoals Sarah J. Maas en Suzanne Collins. Na onze harten een beetje te hebben gestolen met haar eerste vertaalde boek De genezer van Zalindov, keken we erg uit naar het tweede boek uit de serie.

Na 10 jaar gevangenschap heeft Kiva de waanzinnige elementproeven overleefd en verruild ze de gevangenis voor Vallenia. Ken je Kivas vriend Jaren nog uit De genezer van Zalindov? Hij blijkt niemand minder dan de kroonprins en Kiva verblijft bij zijn familie in het kasteel van de vijand van haar familie. Daar werkt ze hard toe naar haar doel: wraak! Natuurlijk loopt niet alles van een leien dakje en Kiva komt dan  ook voor er  onmogelijke keuze te staan: kiest ze voor Jaren, die steeds meer voor haar betekent of kiest ze voor haar familie, die ze al ruim 10 jaar niet heeft gezien?

Kiva heb je als lezer in De genezer van Zalindov al goed leren kennen. Haar geschiedenis maakt haar beweegredenen logisch en dat is dit boek niet anders. Het is bijzonder hoe Noni zo duidelijk de twijfel van Kiva weet te beschrijven, zodat het echt duidelijk voelt als een onmogelijke keuze. De pijn en problemen die Kiva hierbij ervaart zijn dan ook niet te missen. Mede-gevangene Jaren en prins Caldon komen gelukkig weer terug in dit boek, maar ook Kiva’s kleine vriend Tipp, die in het eerste boek ons hart heeft gestolen, wordt niet vergeten. In dit boek introduceert Noni de broer en zus van Kiva: Torell en Zuleeka, die door list en bedrog met Kiva worden herenigd.

Noni's schrijfstijl is vlot en hierdoor vlieg je door De gevangene van Vallenia. Ze weet door het gebruik van details goed te beschrijven hoe indrukwekkend de magie in deze wereld eigenlijk is. Niet alleen heeft ze indruk weten te maken met het beschrijven van de duistere omgeving van Zalindov in het vorige deel, ook het kasteel en de bijbehorende feesten uit dit boek worden beeldend beschreven, waardoor je je zo in het prachtige kasteel waant. In De gevangene van Vallenia spelen familiebanden wederom een grote rol en de kwetsbare kanten daarvan komen voorbij. Familie kun je niet kiezen, maar nu wordt weer duidelijk dat dit niet altijd positief hoeft te zijn. Want als je familie tien jaar lang niet naar je omkijkt, vergeef je ze dat dan volledig? Of blijft dat steken?

Leugens zorgen ervoor dat Kiva steeds verder in de problemen komt en haar originele doel verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Net als in De genezer van Zalindov eindigt Noni het boek met een spannende cliffhanger, die ervoor zorgt dat je vol spanning uitkijkt naar het volgende deel. Gelukkig ligt dat al op ons te wachten en kunnen we daar snel mee aan de slag.

Noni zorgt met De gevangene van Vallenia voor nieuwe gevaren en intriges binnen de stadsmuren van Vallenia, een echte aanrader!

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.