de genezer van zalindov lynette noni fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie De Genezer
Auteur(s) Lynette Noni
4
Review date 8 augustus 2021

“Hou haar in leven, we komen eraan”. Wat doe je als je een gecodeerd briefje krijgt van je familie waarin staat dat je een doodzieke vrouw die iedereen het liefste ook dood ziet, in leven moet houden?

De genezer van Zalindov is het eerste deel in De genezer-serie en het eerste boek van Lynette Noni wat in het Nederlands beschikbaar is gemaakt. Lynette Noni is een Australische auteur die voornamelijk bekend is van de The Medoran Chronicles. Fans van Sarah J. Maas en Suzanne Collins doen er goed aan om deze auteur in de gaten te houden en de De Genezer-serie hoog op hun “nog te lezen” lijstje te zetten.

Kiva en haar vader zijn door de koninklijke familie opgesloten in Zalindov, de beruchtste gevangenis van Wenderall, alleen omdat haar vader was gezien met een rebel op de markt. Haar vader, de originele genezer van de gevangenis, is echter een aantal jaar geleden overleden en sindsdien vervult Kiva zijn plek. Samen met Tipp, een elf jarige jochie waar ze zich over ontfermt alsof het haar eigen broertje is, en de apotheker Mott, overleeft ze in de ziekenboeg en wacht ze tot ze naar buiten kan. Als op een dag dan Jaren en de rebellenkoningin binnen worden gebracht staat haar leven in Zalindov op haar kop.

In Zalindov vecht Kiva, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Kiva krijgt de taak om de rebellenkoningin lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf. Ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden. De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven. Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf, haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd...

Veel fantasyverhalen zijn een enorm epos die zich afspelen in een complete wereld. Noni laat zien dat één locatie minstens net zo interessant kan zijn. Door de constante dreiging van een dodelijke buikgriep die door de gevangenis raast en de gevangene die haar als het hulpje van de directeur zien, is Kiva haar leven niet zeker. Als ze vervolgens tijdens de eerste proef gered wordt door de kroonprins, die is komen kijken bij de proeven met zijn zus, is ze helemaal een doelwit in de gevangenis.

Deze constante spanning zorgt ervoor dat je als lezer De genezer van Zalindov lastig weg kan leggen. De eenzaamheid waarin Kiva leeft en hoe deze langzaam wordt doorbroken door Tipp, Jaren en Naari (de enige vriendelijke bewaker) bindt je als lezer aan de personages en maakt dat je enorm meeleeft met alles wat er gebeurt. Als de spanning dan ook nog toeneemt omtrent de proeven die Kiva doorloopt en Jaren niet helemaal lijkt te zijn wie hij beweert, wordt het verhaal alsmaar interessanter. Naarmate het einde nadert worden de spanning en intriges flink opgevoerd tot ongekende hoogten. Wanneer je de laatste pagina omslaat rest er slechts één vraag: wanneer komt het vervolg?

De genezer van Zalindov is een intrigerende start van De Genezer-serie. In een omgeving waar iedereen elkaars vijand is voel je vriendschap van de pagina’s stralen en weet je; Lynette Noni is een kracht binnen de fantasyscene om rekening mee te houden. We kijken ernaar uit om deze unieke vriendschap snel weer terug te zien!

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.