het appartement lucy foley thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Lucy Foley
4
Review date 16 november 2022

Lucy Foley (1986) studeerde Engelse literatuur en naast schrijver is ze redacteur bij een uitgeverij. Ze is geboren en getogen in Londen. In 2015 kwam Het boek van gevonden voorwerpen uit, een familiegeschiedenis  over verschillende generaties. Ze schreef daarnaast meerdere boeken die niet vertaald zijn, zoals The invitation en Last letter from Istanbul. In 2019 werd De jachtpartij haar eerste naar het Nederlands vertaalde misdaadboek. De gastenlijst was de 2e naar het Nederlands vertaalde thriller van Foley. Benieuwd naar onze recensies? Klik dan hierboven op ‘Auteur – Lucy Foley’.

Het appartement is daarmee de derde thriller van Foley die Thrillzone las. De slotzinnen van de recensie van De gastenlijst luidden: ‘Het is vlot geschreven en vloeiender verteld dan haar debuuttriller. Dit maakt nu al nieuwsgierig naar haar volgende boek.’  En na het lezen van Het appartement kunnen we concluderen dat Lucy Foley deze trend heeft doorgezet. Het concept is vergelijkbaar: op een afgebakende plaats, in dit boek een appartementencomplex in Parijs, vindt een moord plaats. Vanuit de vijf verschillende verdachten, allen bewoners van dit gebouw, wordt steeds een deel van de gebeurtenissen in het hier en nu verteld. Daarbij worden af en toe sprongen in de tijd gemaakt, zodat de lezer ook meer van het verleden te weten komt.

Waar Foley in haar eerste boeken wat zoekend leek naar een vertelstijl -en het verhaal daardoor soms wat van de hak op de tak sprong- is daar is in dit boek geen sprake meer van. Het is een vloeiend geheel. Daarbij is ook veel inzicht in de verschillende personages, door haar uitgebreide beschrijvingen over de bewoners van het complex. Als lezer wordt je meegezogen in elk levensverhaal en raak je regelmatig vertwijfeld hoe het nu werkelijk zit. Bovendien doen alle zintuigen mee in Het appartement, waardoor het is alsof je er als lezer bij aanwezig bent.

Jess, de zus van Ben , die verdwenen is, komt als personage het meeste aan bod. Zij probeert te achterhalen wat er gebeurd kan zijn en maakt daartoe met alle bewoners contact. Haar speurtocht wordt intens als ook zij spannende ervaringen meemaakt. Ze wordt steeds belemmerd in haar zoektocht en de dreiging bouwt zich op.

‘Mijn adem stokt. Ik weet niet wat ik had verwacht: een verborgen kast, misschien. Niet dit. Duisternis begroet me aan de andere kant. De lucht is zo koud dat het voelt alsof ik een koelkast heb opengetrokken. Er hangt een muffe geur, zoiets als in een kerk.’

‘Als ze Ben iets hebben aangedaan, dan weet ik dat ikzelf de beste kans heb om daar achter te komen. Niet de politie, die door hen betaald wordt. Niemand anders dan ik. Ik heb ook eigenlijk niets te verliezen.’

Op ingenieuze wijze vlecht Foley steeds kleine beetjes informatie in de terugblikken die de personen delen. Pas op de allerlaatste bladzijden van Het appartement volgt de onverwachte ontknoping. Alle puzzelstukjes vallen op hun plek. Het vraagt om teruglezen en dan inzien dat het verhaal klopt! En als lezer vraag je je af, waarom je dit niet eerder doorzien hebt…

Foley bewijst met Het appartement dat ze haar weg gevonden heeft in het thrillergenre. Het is een psychologische thriller, met een kunstige plot, die de lezer meesleept het duistere verhaal in. Niet weg te leggen!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.