haar woorden louise candlish thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Louise Candlish
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 18 juli 2022

Ellen Saint kijkt uit op The Heights, een hoog en luxe appartementencomplex met een dakterras. Daar ziet ze hem, de man die haar leven heeft verwoest. Hij is nu ouder en zijn uiterlijk is subtiel veranderd, maar dat hij het is lijdt geen twijfel. Er is echter een probleem; deze man, die ze zo veracht, zou al meer dan twee jaar dood moeten zijn. En dat weet Ellen echt heel zeker, want zij is degene die hem heeft vermoord…

De Britse Louise Candlish begon haar schrijfcarrière met het schrijven van romantische boeken en familieromans, maar ze werd pas bekend bij het grote publiek toen ze overstapte naar psychologische thrillers. Haar eerdere boeken, Ons huis (lees hier onze recensie) en Nieuwe vrienden, zijn Sunday Times-bestsellers.

Haar woorden is een duister verhaal over een alles verterende haat en een grenzeloze drang naar wraak.

Louise Candlish kiest in Haar woorden voor een unieke benadering door net te doen alsof het verhaal dat je aan het lezen bent daadwerkelijk is geschreven door hoofdpersonage Ellen Saint. Ellen doet mee aan een schrijfcursus als therapie voor de ingrijpende gebeurtenissen die ze heeft meegemaakt en we lezen van begin tot eind haar zelfgeschreven autobiografie die ze de titel Zuivere ziel of zondaar geeft.

In Haar woorden diept Ellen Saint haar relatie uit met Kieran Watts, de man die ze denkt te zien op het dakterras van The Heights. Hierdoor wordt zijn rol in Ellens leven al snel duidelijk. Met elke pagina zien we de haat die zij voor hem voelt groeien. De obsessie van Ellen neemt naarmate het verhaal vordert steeds verder toe, terwijl de lezer steeds beter begrijpt welke redenen hieraan ten grondslag liggen.

Wanneer Kieran, die Ellen vooralsnog dood had gewaand, uit de as blijkt te zijn herrezen, wordt Ellens leven totaal op zijn kop gezet. Ellen moet iets met deze nieuwe ontwikkeling en de weerslag die dit heeft op het personage weet Candlish op gedetailleerde wijze uit te werken.

Met uiterste precisie trekt Louise Candlish je mee in de woede en het venijn van Ellen. De keerzijde van haar fijnmazige aanpak is dat de spanning zich traag opbouwt en dat het geduld van de lezer flink op de proef wordt gesteld. Bovendien worden de pagina’s door Ellen gevuld met redenen en gebeurtenissen die moeten aantonen dat Kieran Watts de duivel is hoogsteigen persoon is. Soms voelt Haar woorden dan ook meer als een persoonlijke haatcampagne jegens Kieran dan een spannende thriller met een flinke doses suspense.

Wanneer de lezer bijna wordt opgeslokt door de zwartgalligheid van Ellen ruilen we van perspectief met haar ex-man Vic, waardoor we een andere kijk op de situatie krijgen. Aangevuld met passages van een journalist van The Sunday Times Magazine die Ellen volgt in haar schrijfproces krijgen we ook de onvolmaaktheid en complicaties van haar karakter te zien.

Ondanks dat Candlish de gebeurtenissen voornamelijk door de ogen van Ellen uiteenzet, waarmee ze het verhaal op een ietwat eenzijdige manier presenteert en het verhaal bovendien in het midden wat inzakt, zet ze wel een sterk plot neer dat je aan het denken zet. Ze beweegt de lezer namelijk om na te denken over wie nu eigenlijk schuld heeft en of alles geoorloofd is om gerechtigheid te krijgen voor degenen van wie je houdt. Het psychologische aspect van deze thriller komt daarmee goed tot uiting en fans van dit genre kunnen hun hart ophalen.

Voor de lezer die veel tijd heeft en houdt van een nauwkeurig opgezet verhaal met meerdere lagen dat in delen verwerkt moet worden, is Haar woorden een goede match. De fascinerende relatie tussen Ellen en Kieran houdt de lezer voldoende geboeid om het te redden tot het absolute einde. Wat daarna volgt is een ijzingwekkende climax vol onverwachte twists die een mooie beloning vormt voor het eerder getoonde geduld. Het laatste deel, waarin de puzzelstukjes subliem in elkaar vallen, is overdonderend, grijpt je vast en geeft een hele andere kijk op de waarheid die je van tevoren dacht vastgesteld te hebben.

Candlish raakt met haar gedetailleerde schrijfstijl vol beeldspraak en in de meesterlijke uitwerking van haar hoofdpersonage Ellen Saint de juiste snaar, maar voor een echte thrillerliefhebber is de spanning soms ver te zoeken. Een ding is echter zeker: Haar woorden is een boek dat nog lang zal blijven rondmalen in je hoofd nadat je het boek definitief hebt dichtgeslagen…

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.