je bent aan de beurt loes den hollander thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Loes den Hollander
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 8 maart 2022

Het was op 24 oktober 2021 voor Loes den Hollander een dubbele verrassing die in Zoetermeer over haar uitgestrooid werd. Genomineerd voor de MAX Gouden Vleermuis als waardering voor haar gehele werk, toog ze naar het Stadstheater waar ze een van de zes kanshebbers was voor deze felbegeerde oeuvreprijs. De uitgever (De Crime Compagnie) had voor die gelegenheid actie ondernomen om haar boek Je bent aan de beurt, waarvan de verschijning in november gepland stond, naar voren te halen en op 24 oktober tijdens het Boekenfestival te presenteren. Zowel auteur als publiek waren verrast en dat feestje werd nog meer kleur gegeven toen de directeur van Omroep MAX, Jan Slagter, aan Loes den Hollander de MAX Gouden Vleermuis 2021 mocht overhandigen. Je bent aan de beurt is de 27e thriller van de auteur en haar inspiratie toont nog weinig tot geen sleet.

Tessa van Dungen heeft de rouwperiode van haar overleden man Levi, grotendeels achter zich gelaten als er een nieuwe man in haar leven verschijnt. David Westervink is charmant en haar hart begint al snel te reageren als hij in haar directe omgeving verblijft. David heeft haar verteld dat hij dezelfde rouwperiode achter de rug heeft nadat zijn vrouw, Josefien Harlequin, is overleden. Tessa raakt volledig in de ban van David en geniet van ieder moment dat ze bij elkaar zijn. Ook haar twee dochters Iris en Kelly kunnen haar goedkeuring geven aan hun moeders nieuwe vriend en Tessa gaat er voor de volle honderd procent voor totdat David niet precies de man blijkt te zijn die ze heeft verwacht…

‘Gelukkig verloor ze de vrucht, dat was voor haar een opluchting. Verder was ze geestelijk een wrak, een angstige schim van de levenslustige jonge vrouw die ze voorheen zei te zijn geweest, een twijfelaar en een doemdenker’

In een staccato schrijfstijl vindt de plotopbouw van Je bent aan de beurt plaats en de lezer raakt al binnen enkele pagina’s diep in de kern van het verhaal. Tessa komt ongewild in situaties terecht die ze niet wenst maar al snel blijkt dat afstand nemen van David niet zo makkelijk verloopt. Haar werk op de geriatrische afdeling van een ziekenhuis lijdt er onder en haar afdelingshoofd, Paula Liszt, stuurt haar door naar een psychiater, haar zus Amber.

Vanaf de eerste ontmoeting met Amber start een volledig nieuw traject voor de verslagen Tessa…

Den Hollander is een vakvrouw en kan gebruik maken van haar grote schrijftalent en levenservaring waarvan inmiddels van beide eigenschappen een overvloed bij haar aanwezig is. Met veel gevoel worden de personages op een uiterst realistische wijze gepositioneerd. Dit geldt zowel voor de protagonist als de antagonist, die vervolgens ook allerlei emoties oproepen bij de lezer.

Het verhaal heeft een meervoudige gelaagdheid en is in de derde persoon enkelvoud geschreven wat tot enige afstand leidt v.w.b. de personages. Wel maakt het duidelijk dat er uiteindelijk sprake is van een ernstig getroebleerde jeugd van enkele personages die kan gelden als verklaring voor het ongewenste gedrag. De auteur weet veelvuldig de emoties van haar lezers te raken en zet dit nog iets meer aan door bij gelegenheid een uiterst expliciete schrijfstijl te gebruiken. Daarbij blijft de hoge snelheid en de ietwat vinnige schrijfstijl door het volledige verhaal gehandhaafd. Psychologische gevoelens zoals radeloosheid, razende woede maar ook dominantie en een bepaalde vorm van gelatenheid geven een veelkleurigheid aan het verhaal waardoor de auteur snel kan schakelen tussen situaties. In dit decor sleurt ze haar lezers mee en maakt het belevingsgehalte zeer hoog. Het is zo levensecht dat het zelfs voorstelbaar is dat lezers met soortgelijke ervaringen in dit verhaal een aanleiding zien om met hun persoonlijke ervaringen naar buiten te komen.

Samengevat is Je bent aan de beurt een realistisch geschreven verhaal waarin het seksueel grensoverschrijdend gedrag, dat op dit moment zo actueel is, op confronterende wijze zichtbaar wordt gemaakt. Ook weet de auteur diep door te dringen tot de oorzaken die de basis vormen voor de vele acties en reacties welke zonder enig mededogen door mensen aan elkaar worden toegebracht. Het is naast een psychologisch beladen thriller ook een eyeopener voor wat een bepaald gedragspatroon op jonge leeftijd, op latere leeftijd tot gevolg kan hebben.

Een echte aanrader die met veel gevoel voor emoties is geschreven.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.