De omslag afbeelding van het boek den Hollander, Loes - Aangetast
Auteur(s) Loes den Hollander
Uitgeverij(en) Karakter
5
Review date 19 juli 2015

Het leven van Gideon en Rifka leek zo mooi. Gelukkig getrouwd en twee meiden in huis. Maar ze krijgen de schrik van hun leven als er twee agenten voor de deur staan en een mededeling doen die hun wereld op zijn kop zet. Hun dochter Lieve blijkt te zijn verongelukt. De dader is spoorloos en de plaats van het ongeluk kent een bekend voertuig. Ondanks dat, is tot op heden de dader niet gevonden. Met het verwerken van dit verlies maakt het gezin een zware tijd door. Desalniettemin zetten ze alles op alles om er samen het beste van te maken, omdat ze naast Lieve nog de zorg hebben voor hun nichtje Tamara. Gideon en Rifka hebben haar opgenomen in hun gezin en als hun dochter opgevoed toen haar moeder overleed. Ze hebben beloofd goed voor haar te zorgen. Een goede reden om hun leven verder te leiden. Maar dat blijkt niet altijd even makkelijk te zijn. Het verdriet om Lieve blijft aanwezig.

Nu, tien jaar later, worden Gideon en de dader opgeschrikt door beschuldigingen en bedreigingen. Wie zit achter deze bedreigingen en waarom? Zal de dader van dit ongeluk na tien jaar gevonden worden en zal daarmee de waarheid boven tafel komen? Of kent deze een oorzaak die het daglicht niet kan verdragen?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen Aangetast is een goed opgebouwde thriller die meer dan voldeed aan mijn verwachtingen. Na het lezen van het kaft, dacht ik dat ik te maken kreeg met een doorsnee thriller, waarin de politie op jacht gaat naar de dader, maar niets is minder waar. Aangetast gaat veel verder dan dat en wordt gekenmerkt door een ´doorsnee´ familie die kampt met geheimen en wraakgevoelens. De tekst van Francis Bacon waar het boek mee begint "Die zint op wraak, houdt zijn eigen wonden open" is dan ook zeer goed gekozen.

Loes den Hollander heeft het boek opgedeeld in 4 delen: de oorzaak, de bijzaak, de noodzaak en de hoofdzaak. Al deze delen krijgen invulling door korte en vlotte hoofdstukken die worden verteld vanuit de personages Gideon, Rifka, Tamara en Matthias. Vanuit de verschillende gezichtspunten krijgen we steeds meer informatie over de banden die onderling bestaan en hoe die onder druk komen te staan. De personages zijn zo uitgediept dat we steeds meer ontdekken, zo komen we erachter wat hun beweegredenen zijn voor verschillende handelingen. Knap hoe situaties vanuit alle perspectieven worden belicht, hierdoor is het verhaal één geheel. Den Hollander schrijft kort en bondig. Door de perspectiefwisseling en het belichten van gebeurtenissen vanuit deze verschillende perspectieven speelt het verhaal zich als een film voor je ogen af.

Vanaf de proloog tot de ontknoping is de spanning voelbaar aanwezig, en heeft het boek mij meegevoerd in een verhaal dat mij geregeld weer verraste. Aangetast is een thriller die je als je er eenmaal aan begint in één ruk uitleest, je wilt weten wie er achter de bedreigingen zit en of de dader zich na zoveel jaar dan eindelijk zal melden.

Het plot was voor mij een verrassing. Den Hollander weet het zo te schrijven dat het nog alle kanten op kan gaan, waardoor je als lezer blijft gissen en gulzig verder leest.

Een klein puntje van kritiek is het laatste hoofdstuk. Wat mij betreft had deze bewaard kunnen blijven voor het volgende deel. Echter begrijp ik de keus, omdat hiermee de proloog begon.

Den Hollander heeft overal over nagedacht, de opbouw van het boek is door de verschillende delen geniaal, eerder schetste we al het zorgvuldig uitgekozen citaat "Die zint op wraak, houdt zijn eigen wonden open, dat de rode draad is in het verhaal. De perspectiefwisselingen worden keurig aangegeven met naam en aan het eind van het verhaal is de keuze van het kaft duidelijk. Een zorgvuldig afgerond geheel, waar ik van heb genoten en dat nog na suddert in mijn gedachten. Op naar Dossier Metselaer II.

Aangetast is een goed opgebouwde, spannende thriller vol geheimen en wraakgevoelens, waardoor je blijft gissen en gulzig verder wilt lezen. Door de knappe perspectiefwisseling speelt het verhaal zich voor je ogen af. Lezen dus!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.