springstof liza marklund thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Liza Marklund
Uitgeverij(en) De Geus
3
Review date 4 juli 2022

In Springstof van Liza Marklund speelt chef misdaadredactie Annika Bengtzon de hoofdrol. Marklund schreef elf delen met Bengtzon in de hoofdrol, waarna de serie stopte. Springsrof is daarin deel vier. Liza Marklund is een van Zwedens meest geliefde en populaire misdaadauteurs. Ze heeft van de serie over Bengtzon wereldwijd al meer dan 23 miljoen exemplaren verkocht in 40 talen.

Annika Bengtzon wordt in de week voor kerst ‘s nachts uit haar bed gebeld. Er is een bom ontploft in het in aanbouw zijnde olympische stadion waar de voorbereidingen voor de Spelen in volle gang zijn. Ze heeft al snel het vermoeden dat er geen sprake is van een terroristisch motief maar dat er iets anders speelt. Als er dan een tweede bom ontploft en een jonge verwarde vrouw haar intrede doet bevindt ze zich in een hachelijke situatie.

Als de eerste zin van een boek is…

“De vrouw die spoedig zou sterven stapte voorzichtig naar buiten en keek haastig om zich heen”

…Dan weet je dat je het een en ander kan verwachten.

Dit boek, met al haar 451 pagina’s, is veel meer dan een thriller. Het gaat over hoe vrouwen zich staande moeten houden in een werkomgeving gedomineerd door mannen, maar ook over het zijn van een moeder en echtgenote. Afgunst en jaloezie komen voorbij, moord en doodslag worden tegelijkertijd niet uit de weg gegaan. Het balanceren op het slappe koord tussen aanbidding en waanzinnige adoratie, miskend talent en ga zo maar door. Dit alles is kunstig verpakt in een zoektocht van de journaliste Annika, die samen met haar team op zoek gaat naar de achtergrond van de slachtoffers en de dader van de aanslagen en moordpartijen. Als lezer word je als het ware de trechter van waarheidsvinding ingezogen en gaandeweg de rit komen de karakters steeds beter te voorschijn. In het begin zijn de slachtoffers eendimensionaal, maar door de achtergrondverhalen komen ze meer tot wasdom en blijkt het niet alles goud te zijn wat er blinkt.

Naast dat het mysterie opgelost moet worden krijg je in Springstof ook een inkijkje over het reilen en zeilen over het maken van een krant. Interessant? Zeker maar soms wat te ver doorgevoerd. Want de relevantie tussen het aantal verkochte kranten ten opzichte van de concurrentie is leuk, maar had wat minder uitgebreid besproken mogen worden.

Springstof is een boek dat goed in elkaar steekt, spannend tot einde is en stof tot nadenken geeft. Een knappe Scandi!

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.