voordat ze verdween lisa gardner thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Lisa Gardner
4
Review date 11 mei 2022

Een misdaadauteur met een gouden pen, kunnen we inmiddels wel zeggen. Met het ene juweeltje na de andere weet Lisa Gardner de lezer keer op keer te verrassen. Ook Voordat ze verdween kan aan deze indrukwekkende lijst toegevoegd worden. Na de serie over D.D. Warren en de FBI profiler is Voordat ze verdween een stand alone. Maar wat dat betreft, zou het ook zomaar een mooie introductie kunnen zijn van een serie over Frankie Elgin.

Frankie Elgin is een herstellend alcoholist met meer spijt dan bezittingen. Ze heeft geen vrienden, geen vaste verblijfsplaats en dat is goed zo. Ze houdt zich staande door vooral in pubs te werken om haar brood te verdienen. De afgelopen tien jaar heeft ze zich vrijwillig ingezet in het opsporen van vermiste personen. Ze is erin geslaagd om veertien vermiste personen te vinden, echter geen een in leven. Als het politieonderzoek stopt, pakt zij de draad op om net dat beetje extra te geven. Niets zal haar hierin tegen houden, tot grote ergernis van de plaatselijke politie.

Een nieuwe zaak brengt haar naar Mattapan, een wijk in Boston met een slechte reputatie. Ze is op zoek naar Angelique Badeau, een Haïtiaanse tiener die van haar middelbare school is verdwenen.

Lisa Gardner heeft in Voordat ze verdween met Frankie een sterke vrouwelijke vechterspersonage neergezet. Het is een karakter met een tragisch verleden. Ze is gebrekkig maar ook enorm menselijk. Dat maakt haar tot een realistische protagonist.

Gedurende het boek wikkelt het levensverhaal van Frankie zich uit de doeken en neemt ze ons mee in haar struggles. De kern van Voordat ze verdween is fascinerend. Het is goed te weten dat er ‘gewone’ mensen zijn, zoals vermeld door de auteur, die een passie hebben ontwikkeld om verder te gaan waar een politieonderzoek ophoudt. Dit zelfs zonder het verkrijgen van enige vorm van vergoeding. Soms schiet de technologie van een onderzoek tekort en als dan de juiste persoon de juiste vragen stelt, kan dat volgens Gardner enorm belangrijk zijn in het onderzoek. Dat volslagen vreemden zoveel geven om degenen onder ons die vermist worden, is geweldig, maar ook hartverscheurend.

Lisa Gardner heeft een fijne schrijfstijl waardoor je makkelijk door het boek heen raast. De verhaallijn krijgt zijn charme door de pure eenvoud. Gardner hanteert geen twintig secundaire personages of onverwachte plotwendingen maar ze weet een strakke draadspanning te behouden tot aan de laatste bladzijde. Enig nadeel is dat er vaak stukken herhaald worden waardoor je het gevoel krijgt dat er mogelijk wat pagina’s uit hadden gekund.

Lisa Gardner weet met Voordat ze verdween wederom een juweeltje af te leveren. Ze verrast de lezers met haar goed uitgedachte plot met een interessant onderwerp. Must read!

Danielle van Wieren