een stap te ver lisa gardner thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Lisa Gardner
5
Review date 27 maart 2023

Madness is een juiste omschrijving voor dit boek, want wat een waanzinnige spanning brengt Een stap te ver met zich mee. Lisa Gardner is een van de meest geprezen en succesvolle misdaadauteurs ter wereld. Haar boeken worden in 30 landen vertaald en er zijn er reeds meer dan 22 miljoen exemplaren verkocht. En dat is, gezien deze nieuwste thriller, geheel terecht.

Een stap te ver neemt je mee naar de ruige natuur van Wyoming. Het verhaal begint als drie mannen een dorp binnenstrompelen met een wazig verhaal over een beer of een poema. Wat blijkt: hun vrienden Scott en Tim zijn vermist geraakt tijdens een kampeeruitje. Tim -de meest ervaren kampeerder van het stel- had dat voorgesteld en juist hij is vermist geraakt. Scott wordt teruggevonden, maar van Tim ontbreekt ieder spoor.

De vader van Tim, Martin, organiseert jaarlijks een zoektocht omdat hij zijn zoon, dood of levend, terug wil vinden. Het gezelschap wat voor de laatste maal gaat zoeken bestaat naast de vrienden van Tim ook uit de ervaren jager/zoeker Nemeth, de vriendelijke reus Bob, Lucinda en haar kadaverhond Daisy en Frankie Elkin. Frankie heeft een talent om vermiste personen op te sporen. De vraag is alleen of ze nu haar hand niet overspeelt.

Wat volgt is een verhaal dat je bij de strot grijpt en niet meer loslaat tot de laatste pagina. Nadat Frankie zich in het zoekteam gewurmd heeft en men op pad gaat, wordt al snel duidelijk dat iets of iemand de groep wil verhinderen om heel ver te komen.

Voorraden verdwijnen op mysterieuze wijze, een van de leden wordt hard op zijn hoofd geslagen en naarmate ze verder komen wordt de tegenwerking steeds erger.

Het doel van de groep is om te gaan zoeken bij Devils Canyon want dat is zo ongeveer de enige plek die nog niet goed onderzocht is. Hier aangekomen gaat het algauw van kwaad naar erger en worden er serieuze aanslagen op de groep gepleegd. Martin wordt beschoten en ze komen algauw tot de conclusie dat de groep van zoekers verandert is in prooi.

Wat volgt is een adembenemende tocht naar de bewoonde wereld, waarbij de jager steeds meer slachtoffers weet te maken. Frankie blijkt meer in zich te hebben dan alleen speurder naar vermiste personen. Want hoewel ze compleet uit haar comfortzone is gehaald, bos in plaats van stedelijk gebied, blijkt zij de sleutel in handen te hebben die leidt tot de oplossing.

Een stap te ver bevat alles wat een thriller moet hebben; een strakke schrijfstijl, zinderende spanning én een verrassende climax. Lisa Gardner weet het verhaal zo te schrijven dat je het boek eigenlijk niet weg kunt leggen, omdat je nooit weet wat er verscholen zit achter de volgende boom. Als dan alle bomen eindelijk achter je liggen komt er nog een allerlaatste plotwending die de kers op de taart is. Een fantastische thriller!

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.