Zandvoort aan Zee Linda van Rijn thrillzone recensie thriller.jpg
Auteur(s) Linda van Rijn
Uitgeverij(en) Marmer
3
Review date 22 mei 2021

Linda van Rijn is na haar studie literatuurwetenschappen in de reisbranche gaan werken. Ze is zeer succesvol met haar 'vakantiethrillers' die veelal in het teken van tripjes naar (verre) reisoorden staan. Sinds 2011 publiceert ze minimaal twee thrillers per jaar. Vrijwel al haar boeken hebben in de Bestseller 60 gestaan. Lees hier onze andere recensies en een interview dat we met haar hadden.

Zandvoort aan Zee gaat over de verdwijning van Judith tijdens een vakantie ter ere van het 12.5-jarig huwelijk van haar moeder en stiefvader. Als ze na een avondwandeling op het strand niet terugkomt, gaan haar zus Mandy en diens vriend en stiefvader op zoek naar haar. Wanneer ze de politie erbij halen, blijkt dat er 13 jaar geleden ook een vrouw vermist werd in Zandvoort aan Zee. Hebben de zaken iets met elkaar te maken, of is het toeval?

Linda van Rijn hanteert ook in Zandvoort aan Zee weer een vlotte pen. Ze weet de vakantiesfeer goed uit te drukken en zorgt er al snel voor dat het verhaal vorm krijgt. De hoofdpersonen worden door de auteur met een rappe pen opgetekend. Deze mix zorgt er, samen met de kenmerkende korte hoofdstukken, voor dat het boek snel leest. De onderwerpen van de boeken van Linda van Rijn zijn over het algemeen niet heel erg spectaculair of diepgravend. Ook in dit verhaal is er iemand vermist en dat onderwerp kennen we van de auteur. Desondanks blijft het leuk om te lezen en past Zandvoort aan Zee goed in het rijtje van lekker leesbare vakantiethrillers thuis.

Zandvoort aan Zee beschrijft het verhaal vanuit het oogpunt van Mandy. Als ze zelf als verdachte gezien wordt, neemt ze het heft in handen om achter de dader aan te gaan. Al snel komt het onderzoek in stroomversnelling als ze achter een geheime afspraak komt die haar zus gemaakt had met een onbekende man.

Linda van Rijn weet de lezer altijd snel betrokken te krijgen in haar verhalen. De personages worden niet heel erg uitgediept, maar voldoende genoeg om met ze mee te leven. Het blijft lang onduidelijk wat er aan de hand is en daarmee blijft de lezer aandachtig lezen. De spanning is daarbij niet heel nadrukkelijk aanwezig, maar mede vanwege de vlotte schrijfstijl en de verschillende wendingen in het verhaal komt Van Rijn er mee weg.

Zandvoort aan Zee is kortom, een heerlijke vakantiethriller wat je binnen korte tijd uit kunt lezen. De vakantiesfeer komt in het verhaal goed uit de verf en het verhaal is op een leuke manier opgebouwd, waarbij de lezer betrokken blijft bij de zoektocht naar de dader. Van Rijn mag gerekend worden tot een van de toonaangevende auteurs in het vakantiethrillergenre.