De omslag afbeelding van het boek Familiediner
Auteur(s) Linda van Rijn
Uitgeverij(en) Marmer
3
Review date 24 december 2020

In 2021 is het 10 jaar geleden dat haar eerste thriller Last minute verscheen, dat nog in hetzelfde jaar werd vervolgd door haar tweede boek: Piste alarm. Linda van Rijn is een schrijfster die het tempo erin houdt als het gaat om haar boeken (lees hier onze recensies). Familiediner is de 25e thriller die van Rijn op haar naam kan zetten. Inspiratie haalt ze overal vandaan; iets wat in de krant actueel is, of op internet, een verhaal wat iemand haar heeft verteld waar ze een klein deeltje uithaalt en dan verwerkt tot een ander verhaal. Familiediner speelt zich af in het hier en nu en actueel door het Coronavirus met de welbekende restricties.

Het is eerste kerstdag en de familie Tichelaar viert dat in een luxe restaurant. Vader Wim en moeder Anneke hebben, na jaren waarin het kerstdiner traditioneel bij hen thuis was, ervoor gekozen om de hele familie mee uit eten te nemen. Op het oog zijn ze een gezin waar weinig aan de hand is, tot de jongste zoon, Roemer van dertig, niet komt opdagen bij het diner.

Aan tafel maken we kennis met Peter-jan; de show-off, workaholic, zoon van Wim en Anneke en echtgenote van Michelle. Michelle is op haar beurt niet eerlijk tegenover Peter-Jan en is als de dood dat haar geheim tijdens dit diner door Roemer gedeeld wordt. Jens is de echtgenote van Sylvia, de dochter van Wim en Anneke. Jens zei ooit; ‘Hou geld en liefde gescheiden, doe nooit zaken met familie en ga niet in op een aanbod van je zwager’. Vooral dat laatste werd pijnlijk waar. Sylvia; Een keurige vrouw met een keurig kapsel die verschrikkelijk correct is. De gedroomde notaris maar er is een saaiheid in haar leven geslopen die haar af en toe dreigt te verstikken. Ook zij draagt een geheim met haar mee om even te ontsnappen aan de sleur van het leven. Moeder Anneke zou het persoonlijk niet verbazen als ze het restaurant per brancard zou verlaten. Hoe had ze ooit kunnen denken dat ze haar geheim achter zich kon laten? Met Roemer zijn lege stoel pijnlijk zichtbaar aan tafel heeft ieder familielid zo z’n eigen, verontruste idee over de reden van zijn afwezigheid.

Familiediner is een boek zoals we van Van Rijn gewend zijn. Het is een heerlijk tussendoortje met een actueel thema die tegelijkertijd niet al te complex geschreven is. Door het grotere lettertype en de kleine hoofdstukken leest het boek ontzettend vlot weg. Het plot is eigenlijk geen moment een verrassing maar gedurende de hoofdstukken wordt je als lezer getriggerd erachter te komen wat er met Roemer is gebeurd. Doordat de spanning vrijwel afwezig is, is Familiediner meer een familiedrama dan een echte thriller. Desalniettemin een heerlijk verhaal met een goed slot.

Danielle van Wieren

25 april 2024 12:34

0