bloedkoraal linda van rijn thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Linda van Rijn
Uitgeverij(en) Marmer
4
Review date 18 november 2020

Hoofdredacteur Emily wordt samen met een aantal andere journalisten uitgenodigd in het nieuwe spirituele resort van Antonie in het Griekse Samos. Ondanks dat ze weinig met spiritualiteit heeft, neemt ze de uitnodiging aan. Ze geniet volop van de sessies en het mooie resort. Hieraan komt echter een einde als één van de journalisten uit haar groep een duikongeluk krijgt. Als blijkt dat het niet bij één incident blijft, is de vraag wie hier achter zit en waarom.

Linda van Rijn heeft met Bloedkoraal een heerlijke thriller in het genre 'vakantiethrillers' geschreven. Haar schrijfstijl zorgt er voor dat je gelijk in het verhaal zit en het snel uitleest. De personages worden voldoende beschreven, waardoor je genoeg informatie hebt om mee te kunnen leven, maar het verhaal niet langdradig wordt. Let wel; dit betekent wel dat de personages niet zover worden uitgediept als je wellicht gewend bent, maar dat hoort dan ook bij dit genre. Dit lees je als lekker tussendoortje!

Linda van Rijn is na haar studie literatuurwetenschappen in de reisbranche gaan werken. Ze is zeer succesvol met haar literaire thrillers die veelal in het teken van vakantie/reizen staan. Van haar boeken zijn inmiddels meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht en allemaal hebben ze in bestseller60 gestaan.

Bloedkoraal begint gelijk bij de reis naar Griekenland. Er wordt nog even kort uitgelegd dat er een oude bekende bij de groep zit, maar veel achtergrond informatie krijg je niet. Dit maakt het ook direct een beetje spannend; je weet net voldoende om het verhaal te kunnen volgen en om te begrijpen dat de twee vrouwen geen vriendinnen van elkaar zijn.

Door de mooie sfeerbeschrijvingen zorgt Van Rijn ervoor dat je helemaal in de vakantiesfeer komt, totdat er een kaart onder de deur geschoven wordt bij Emily. De antennes gaan gelijk aan om te raden wat er gaat gebeuren en vooral ‘wie dit zou kunnen doen’. Er zijn genoeg personages om te kunnen verdenken, en de ene onverwachte wending na de andere volgt. De lezer verdenkt hierbij verschillende mensen, waardoor je tot het einde niet zeker weet wie de dader is. Van Rijn laat hiermee zien de kunst van de whodunnit te beheersen.

Dit alles overziende maakt van Bloedkoraal wederom een leuke vakantiethriller. Het is geen ingewikkeld verhaal, wat slim is; want daardoor zit je al snel in het verhaal. Daarbovenop wordt de spanning snel opgebouwd. Als je denkt dat je genoeg verhalen hebt gelezen rondom hetzelfde thema, is dit toch weer één met een net iets andere slag dan de genregenoten. Van Rijn heeft namelijk een leuk plot geschreven waardoor het leest als een lekkere whodunnit, waardoor het zich weet te onderscheiden van de andere vakantiethrillers. Een heerlijk tussendoortje met volop spanning.

25 maart 2024 2:18

0

Linda van Rijn is na haar studie literatuurwetenschappen in de reisbranche gaan werken. Ze is zeer succesvol met haar literaire thrillers die veelal in het teken van vakantie/reizen staan. Van haar boeken zijn inmiddels meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht en allemaal hebben ze in bestseller60 gestaan (lees hier onze recensies).