verlos ons van het kwade linda jansma thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
2
Review date 7 mei 2022

Nadat de familie Van Foreest hun leven weer enigszins op orde heeft na het noodlot dat hen trof, ontstaan er opnieuw problemen. Dat heeft alles te maken met de nieuwe bewoonster van een al jaren leegstaand huis in Laren. De vrouw verliet twintig jaar geleden ’t Gooi na een dodelijk ongeval. Waarom is zij teruggekomen en waarom probeert zij op slinkse wijze het leven van Renée en Francis van Foreest binnen te dringen?

Linda Jansma is met recht een publiekslieveling en heeft inmiddels zestien thrillers op haar naam staan. De auteur schrijft regelmatig over maatschappelijke thema’s en weet met haar spannende en krachtige schrijfstijl de lezers aan haar boeken te kluisteren. Wie hierboven op ‘Auteur: Linda Jansma’ klikt, ziet veel lovende ThrillZone-recensies van haar werk. Niet voor niets heeft ze daarom voor haar boeken al vele nominaties en prijzen ontvangen. In 2017 ging de auteur de uitdaging aan om met In de naam van de vader verschillende delen in kort tijdsbestek aan de Kobo lezer te presenteren. Deze verscheen in 2018 als compleet boek. Met Verlos ons van het kwade komt daarop een vervolg, iets wat Jansma overigens niet in de planning had.

Na de tragische dood van haar broer 20 jaar geleden, besluit journaliste Naomi Steinbeck terug te keren naar haar vroegere woonplaats. Ze schrijft een artikel over de familie Van Foreest om onzuiverheden aan het licht te brengen. Tegelijkertijd heeft ze een ander belang, namelijk er achter zien te komen wat er met haar broer is gebeurd en hoe het kan dat hij het leven heeft gelaten. En daar houdt ze wellicht een aantal van de familie Van Foreest voor verantwoordelijk. Dat moet de toekomst uitwijzen.

Naast het personage Naomi, zwaaien de vele personages van de familie Foreest de scepter. Ondanks dat Linda Jansma terugblikt op het vorige deel, is het voor een lezer die dat niet heeft gelezen, een wirwar aan personages en leest het daardoor rommelig. De lezer krijgt te maken met een veelvuldigheid aan personages, want de familie van Foreest is een grote familie met broers, een zus, schoonzussen en kinderen. Ieder heeft zijn eigen karakter en allen hebben ze zichzelf hoog in het vaandel staan. De waarheid nemen ze niet zo nauw.

In de reeks In naam van de vader heeft een deel van de familie een groots geheim verborgen in de tuin. Langzaam maar zeker komt het andere deel van de familie daar in dit deel achter. De lezer wordt nieuwsgierig gemaakt naar de gebeurtenissen rondom de dood van Joël, maar verder komt het verhaal maar moeizaam op gang. Er is sprake van inconsistente spanning en de veelheid aan personages maakt dat je steeds moet schakelen Hierdoor kom je onvoldoende in het verhaal.

Richting de climax van Verlos ons van het kwade weet de auteur de spanning op te voeren en gebeuren er nog een paar verrassende wendingen. Desondanks komt het niet tot een bevredigend eind.

We kennen de kracht van Linda Jansma en weten wat zij voor puik werk af kan leveren. Met Verlos ons van het kwade weet ze die hoogstaande lijn niet vast te houden. Je kunt niet altijd een voldoende scoren en dat hoeft ook niet. Wellicht is het tijdspad tussen de boeken te lang of had er meer teruggeblikt kunnen worden op het vorige deel, zodat ook de lezer die het eerste deel niet hebben gelezen zich aan het boek konden kluisteren.
De veelheid aan personages, de chaotische setting en de soms ietwat onwerkelijke gebeurtenissen maken dat het verhaal niet beklijft. Helaas.

Linda
Linda van de Velde