onderstroom linda jansma thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 11 juni 2024

Na een tweetal emotionele jaren, krabbelt Hesters leven weer een klein beetje op. Haar dochter Insa is gewelddadig om het leven gekomen in de buurt van haar zeilschool. De dader werd niet gevonden. Na deze tragische gebeurtenis verliet de partner van Hester het gezin en raakte de zeilschool in zwaar weer. En was het de vraag of de zeilschool financieel het hoofd boven water zou kunnen houden.

Nu twee jaar later, zijn de cursussen weer volgeboekt en lijkt het leven weer wat meer kleur te krijgen voor Hester. Ze geniet van de bruisende zeilschool, het samenwerken met haar kinderen en collega’s en het lesgeven aan onbevangen en bevlogen kinderen. Dit jaar keert Timo een goede vriend van Insa met zijn vader ook terug naar de zeilschool. Dit brengt een hoop herinneringen met zich mee aan twee jaar geleden, de band die Timo en Insa hadden en ze vindt het fijn deze met hen te kunnen delen.

Dan wordt dit kleine geluk verstoord doordat er in de buurt een meisje vermoord wordt gevonden in het water. Hesters haren gaan rechtovereind staan en direct staat alles wat twee jaar geleden is gebeurd weer haarscherp op haar netvlies gebrand. De wond van rouw, verdriet en een immens verdriet en leegte wordt weer opengescheurd. De moordenaar van Insa werd nooit gevonden. Niet veel later wordt een meisje vroeg in de ochtend zwaargewond gevonden door Hester en begint ze te vermoeden dat de moordenaar is teruggekeerd. De incidenten hebben vergelijkingen met de dood van haar eigen dochter, al lijken aanknopingspunten niet direct zichtbaar. Zal ook Hester dan eindelijk antwoord krijgen op de vraag wie haar dochter heeft vermoord? Een team rechercheurs onderzoekt de zaak en hoewel je misschien zou verwachten dat de auteur deze invalshoek gebruikt is dit niet het geval.

Zoals we van Linda Jansma gewend zijn start ze Onderstroom met een spannende proloog, waarin een meisje door de dader levenloos in het water wordt achtergelaten. Zou dit gaan om twee jaar geleden of is dit het recent gevonden meisje? Een ware zoektocht kan beginnen naar wie deze moord op zijn geweten heeft en wat het motief daarvan is en of dit dezelfde is als die Insa vermoord heeft.

Hierna wordt Onderstroom verder geschreven vanuit Hester. Ieder hoofdstuk start met Hester die terugdenkt aan haar dochter Insa, de herinneringen die ze heeft, over de periode dat bleek dat Insa nooit meer terug zou komen en hoe ze de afgelopen jaren is doorgekomen. Maar ook met verwarring en vragen of de moordenaar dan nu toch gevonden gaat worden.

Daarna stapt de lezer in het hier en nu en maakt alles mee wat er in en om de zeilschool speelt. De personages zijn daarbij ook nu weer sterk neergezet. De auteur weet zo’n setting te creëren waarbij je als lezer een band op kunt bouwen met de personages. Als lezer waan je je al vrij snel op het terrein en leer je de personages steeds beter kennen. Jansma zorgt dat je heerlijk mee kunt speuren. Als lezer zijn er een aantal personages die je zou kunnen verdenken als dader en dat maakt, samen met de verhaallijn, de vlotte schrijfstijl en de levensechte beschrijvingen, dat je snel doorleest.

Met Onderstroom weet Linda Jansma weer een heerlijke psychologische thriller te schrijven. Een sterke verhaallijn, fijne personages met zeer uitgewerkte karakters en levensechte omstandigheden, allen gevormd door de ervaringen uit hun leven en een constante onderhuidse spanning. Iedereen kan zich verplaatsen in de nachtmerrie die Hester heeft moeten doorstaan.

Onderstroom heeft vele ingrediënten in zich die een thriller moet bevatten. Linda Jansma weet je bovendien aan het eind compleet te overrulen met een plottwist die velen niet hadden durven hopen. Een knap staaltje werk van Linda Jansma die met Onderstroom wederom haar talent bevestigt.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.