De omslag afbeelding van het boek Jansma, Linda - In naam van de vader #4
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 23 januari 2018

De uitdaging was om een serie te schrijven waarvan, gedurende vier maanden, maandelijks een deel zou verschijnen. De auteur die deze uitdaging aannam is inmiddels wel bekend, Linda Jansma. Haar eerder begonnen Cirkel van het Kwaad, zou even in de wachtkamer moeten want het eerste deel van In naam van de vader stond voor oktober 2017 gepland. Het is allemaal gelukt, vier maanden later is het slotdeel afgerond en nu zullen alle stukjes in elkaar gepast moeten worden. Want de lezers zaten drie maanden lang opgescheept met een aantal personages die zo ongeveer allemaal wel met een eigen agenda in het leven stonden. Het laatste woord is aan de auteur….lees in deze ThrillZone recensie onze bevindingen!

In de voorliggende delen werd kennis gemaakt met de advocatenfamilie Van Foreest. Veel status, veel geld maar ook veel zorgen. Ieder huisje heeft in Nederland zijn kruisje maar bij de familie Van Foreest lijkt het wel of de omvang van de problemen evenredig zijn aan de grootte van hun huizen. En geheimen bewaren is nog zo simpel niet en zeker als er binnen een gezin verschillende onderwerpen voor ieder ander verborgen moet blijven. Het gezin van Francis en Renée Van Foreest, naast beide ouders ook de kinderen Ties, Lydi en Cato vormen de kern van het verhaal. Aanleiding vormen de geheimzinnige graafwerkzaamheden die op hun terrein zijn gedaan maar, helaas voor de gravers, niet voor iedereen verborgen zijn gebleven. Daarmee is een poging gedaan de primaire verhaallijn te duiden zonder verder iets te verraden over het verloop.

Jansma heeft tot dit laatste deel alle geheimen zorgvuldig voor iedereen geheim laten blijven. Maar in deze finale slaat ze helemaal los. De ‘zoekers’ naar aanwijzingen vinden steeds meer en de ‘bewakers’ van de geheimen krijgen meer moeite om alles onder de pet te houden. Inmiddels zijn alle personages die een bepalende rol spelen goed verdiept en voor de lezers ook gaan leven. Er ontstaan favorieten en natuurlijk ook potentiele daders. Sommige met een grillig karakter, andere zijn door de omstandigheden gedwongen zich anders te gedragen dan hun persoonlijkheid zou willen. De auteur heeft, zoals van haar gewend, vanuit meerder perspectief situaties beschreven wat bijdraagt aan het kunnen begrijpen van persoonlijke besluiten en acties. Langzaam naar de climax schrijdend, laat ze een stortbui neerdalen waarin als climax alle oplossingen als willekeurige regendruppels naar beneden komen. En in plaats van een grote plas regenwater verschijnen plotseling alle antwoorden op de vele openstaande vragen en vormen het antwoord waar iedereen naar op zoek is geweest.

Het meest zwaarwegende vraagstuk krijgt hierbij een duidelijke verklaring en passende oplossing maar voor de resterende problemen rekent de auteur op de fantasie van haar lezers. Die kunnen daar wel vrede mee hebben…

Eindconclusie: missie geslaagd!

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

20 april 2024 1:23

0

Eindconclusie: missie geslaagd!