in eigen hand linda jansma thrillzone.jpg
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 5 oktober 2020

Nikki Benjamins is een nieuwe weg ingeslagen, nadat een opstootje met haar baas Broese het einde van haar carrière betekende bij de Amsterdamse recherche. Tegenwoordig heeft ze een eigen recherchebureau dat steeds meer op de kaart komt te staan.

Na een noodlottig ongeluk, waarbij zijn zoon is verongelukt, staat voormalig hoofdrechercheur Ferry Akkermans op de stoep. Hij heeft grote twijfels bij het onderzoek dat is uitgevoerd door zijn ex-collega’s na het tragische ongeval. En hij heeft nog grotere vraagtekens; was het wel een ongeluk? Kan Nikki de onderste steen boven krijgen?

Linda Jansma is een gevestigde naam in de Nederlandse boekenwereld en heeft menig thriller op haar naam staan (lees hier onze recensies). Veel van haar boeken ontvingen nominaties en prijzen. En terecht. Want bij ThrillZone zijn we ook vol lof over het werk van Jansma. Keer op keer weet ze haar lezers op de wenken te bedienen. Dit doet ze door maatschappelijke thema’s bij de hand te pakken en die te combineren met filmische beschrijvingen en spanning; met als gevolg vaak een steengoede thriller. Na de trilogie De cirkel van het kwaad konden we bij ThrillZone niet wachten om weer een standalone van Jansma te lezen. We keken dan ook reikhalzend uit naar In eigen hand. En daar is ‘ie dan!

Linda Jansma kent haar kwaliteiten en heeft het niet nodig om met een spannende proloog te openen. We maken direct in het eerste hoofdstuk kennis met privédetective Nikki Benjamins, die door omstandigheden uit haar verleden de Amsterdamse recherche moest verlaten. Ze woont samen met haar kat in een appartement in het centrum van Amsterdam. Momenteel heeft ze nog steeds kennis en kunde aan oud collega Jack, waar ze af en toe een beschuitje mee eet. Jack is samen met zijn partner Tycho nog werkzaam in het Amsterdamse rechercheteam onder leiding van Broese. Die connectie komt Nikki in haar huidige werk regelmatig goed van pas, want hij kan haar van de nodige informatie voorzien, die anders onbereikbaar zou blijven.

Hoofdrechercheur Ferry Akkermans is ten einde raad als uit politieonderzoek naar het noodlottige ongeluk waarbij zijn zoon Max, verongelukt is geen bijzonderheden naar voren komen. Hij kan dit niet verkroppen en is ziedend. Hij kan er niet bij dat zijn zoon zomaar tegen een boom aan is gereden. Hij hoopt dat Nikki de waarheid boven tafel krijgt. Zoals we niet anders gewend zijn is In eigen hand geschreven in een fijne, vlotte schrijfstijl. De auteur besteed altijd veel zorg en aandacht aan de personages, sfeerbeschrijvingen en omgeving. Met oog voor detail wordt het verhaal geschreven. Zo ook in In eigen hand. Deze facetten zorgen dat de lezer snel aan het boek gekluisterd zit en zich samen met Nikki waant in de Amsterdamse straten. Op zoek naar de waarheid.

Er zijn omtrent de dood van Max de nodige vraagtekens. Nikki gaat op zoek naar antwoorden. De lezer is net zo nieuwsgierig naar de antwoorden, wat maakt dat je steeds een hoofdstuk verder wilt lezen. Linda Jansma gooit het In eigen hand over een andere boeg en vertelt het verhaal volledig vanuit het personage van Nikki. Waar in andere boeken geswitcht werd van perspectief en personage is dat dit keer niet het geval. Deze keuze heeft wellicht bepaald dat de spanning er niet gelijk vanaf de eerste bladzijde in zit. De lezer heeft eerst tijd nodig om kennis te maken met een nieuw hoofdpersonage, dat genoeg in zich heeft voor vervolg.

Langzaam maar zeker komt er meer spanning in het verhaal als Nikki in contact komt met de vrienden van Max. Een van hen is een jaar eerder zijn zusje verloren en zint op wraak. Nikki komt erachter dat niets is wat het op het eerste gezicht lijkt en vraagt zich af wie nog te vertrouwen is? Ze merkt dat ze verzeilt raakt in een steeds groter web van raadsels, leugens en geheimen. In plaats van antwoorden lijken er steeds meer losse eindjes bij te komen. Jansma weet op deze manier meerdere personen verdacht te maken en weet ze de lezer aan zich te binden. In de climax komt de spanning tot een hoogtepunt en komt haar naïviteit Nikki duur te staan.

Jansma is met In eigen hand een nieuwe weg ingeslagen. Ze laat zien een grote kracht in het Nederlandse thrillersegment te zijn, want ook op deze manier -met één perspectief waaruit ze werkt- is Linda Jansma er in geslaagd een goede thriller neer te zetten. Al zit Jansma haar kracht misschien nog wel meer in het switchen van personages, waardoor de spanning er van meet af aan in zit. Maar, laat het helder zijn; In eigen hand is spannend en erg goed geschreven. Enne… Nikki is een interessant personage, dat smaakt naar meer!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.