het volk van de jaguar luna lies vervloet young adult recensie thrillzone.jpg
Serie Luna
Auteur(s) Lies Vervloet
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 12 maart 2022
Categories Young Adult

Lies Vervloet (1982) debuteerde in 2021 met het eerste boek in de Luna- serie: Schaduw van de maan werd goed ontvangen, ook door ThrillZone. Onze recensie kun je lezen door hierboven op 'Serie: Luna' te klikken. Ze draait als auteur echter al langer mee. In 2013 verscheen Sisa, een kinderboek in het Spaans. In 2014 werd ze toegelaten tot het coachingstraject voor veelbelovende auteurs van Studio Sesam en hieruit volgde een jaar later het voorleesboek Berelekker. Hierna verschenen ook nog twee boekjes van haar in de Verrekijker-reeks van Die Keure. Ze heeft als antropologe een lange tijd in het buitenland gewerkt. Inmiddels woont ze weer in Gent. Naast schrijven organiseert ze ook workshops en activiteiten in de natuur.

In Luna – Het volk van de jaguar, de opvolger van Luna - Schaduw van de maan, volgt de lezer opnieuw personage Luna en deze keer naar het Amazonewoud. Sinds ze haar vorige avontuur alleen maar gevaar opleverde, hoopt ze dat ze daar veilig zal zijn. Ze lijkt echter dieper in de ellende en rampspoed weg te glijden. Eenmaal op de plek van haar bestemming, Iquitos, een stad in de jungle, ontmoet ze Wayra. Op de weg naar zijn dorp, heeft Luna een wel heel opmerkelijke ontmoeting met Alejo. De inwoners lijken iets voor Luna te verbergen, en al snel blijkt het dat de mensen zich daar dan ook Het volk van de jaguar noemen. Opnieuw komt ze in contact met een geduchte tegenstander en ook dat gaat niet zonder gevaar. Kan ze haar angsten opnieuw overwinnen, en vooral: kan ze het winnen van haar ongekende schuldgevoel? Haar borrelende woede, die haar talent zo overheerst?

Kapitein Pereira da Silva zet de toon van het verhaal, en windt er geen doekjes om: hij had gewild dat Luna nooit op zijn schip naar het Amazonegebied mee was gekomen. Lezers krijgen hierdoor de indruk van naderend onheil. De verhaallijn voelt dan daardoor ook weer heel mysterieus. De lezer blijft echter niet lang op het schip. De auteur laat Luna meteen in de stad van de jungle neerstrijken, waarin het hoofdpersonage beseft wat er eerder fout is gegaan. Een slimme opzet, want zo zitten lezers weer goed het verhaal, en op die manier wordt het geheugen subtiel opgefrist, gezien het dan ook om een serie gaat. Een rolleroaster is het gevolg, waarin direct van alles lijkt te gebeuren. Hoewel de verhaallijn nogal wat vragen oproept, vooral hoe het mogelijk is dat Luna zoveel lichamelijke beschadiging oploopt en het toch steeds weet te overleven, en de vraag hoe Wayra haar gestolen spullen heeft weten te bemachtigen, worden ook veel van dit soort vragen weer snel beantwoordt.

Lezers weten inmiddels dat Lies Vervloet sfeervol weet te schrijven. Dat is ook tijdens dit verhaal het geval: moeiteloos weet ze de drukte in de stad en de geheimzinnigheid van de jungle in contrast te brengen. De schrijfster wekt daarmee de indruk zelf van een stukje Amazonewoud geproefd te hebben.

Luna - Het volk van de jaguar brengt tevens een heleboel verfrissende, al dan niet geheimzinnige, personages met zich mee. In een scene vertellen ze namelijk over hun volk, en beweren ze dat ze het woud zelf zijn. Een nogal opmerkelijk statement, omdat ook al snel duidelijk wordt waar de schrijfster uiteindelijk naartoe wil. Deze personages hebben een diepere connectie met de eerdere personages uit het eerste boek, zo blijkt ook.

Ondanks dat het plot vrij makkelijk is in te vullen door de zichtbare en onzichtbare hints, is de verhaallijn bijzonder leerzaam. Daarnaast zou het bij de lezer ook het nodige zelfbesef los kunnen maken. Voor velen zijn de emoties dan ook erg herkenbaar, en het kan je in diepe gedachten doen laten verzinken.

Alle ingrediënten maken Luna – Het volk van de jaguar een young adult die het waard is om te lezen, en niet alleen voor jonge lezers. Of men het voor het avontuur of de diepgang die het rijk is wil lezen; iedereen heeft op een eigen manier baat bij dit boek. Knap!

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.