Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
De omslag afbeelding van het boek Martens, Lidewij - Steigereiland
Serie N.v.t.
Auteur(s) Lidewij Martens
Uitgeverij(en) HarperCollins
Jaar van uitgave
Thrillzone score
4
Review date 5 september 2019
Categories Nederlandstalig
Deel deze recensie

Lidewij Martens heeft haar sporen verdiend als scenarioschrijver. Bekende series als Baantjer, Spangen en Flikken Maastricht dragen haar vingerafdruk voor eeuwig bij zich. Die opgedane ervaring in de televisiewereld geeft haar romans een beeldende, filmische stijl. Van haar negentiende tot haar dertigste vocht Lidewij Martens tegen anorexia. En dat blijft ze haar leven lang doen. Haar opiniestukken die aansluiten bij deze autobiografische roman deden veel stof opwaaien. Eerder publiceerde ze haar romans Een plek om te schuilen en Tot je valt. Onlangs verscheen haar thrillerdebuut Steigereiland in boekvorm, nadat ze dit eerder als Storytel-original had geschreven. Zij woont en werkt op haar woonark in Amsterdam, en zij stapt regelmatig het trapje af om te zwemmen of te schaatsen. 

Steigereiland is een wooneiland dat echt bestaat in de omgeving van IJburg. Het is opgebouwd uit meerdere buurten waar op een ervan drijvende waterwoningen of woonarken aan steigers zijn gebouwd. Het is in die buurt dat Linda (Lin) Kramer haar officieuze rol als ordehandhaver uitoefent, naast haar professionele functie als rechercheur bij de recherche eenheid 3b regio Rijnmond. Lin wordt regelmatig herinnerd aan haar belast verleden door een dramatische gebeurtenis waarbij haar jongere zus Fem is verdronken. Een gebeurtenis waar, volgens haar moeder, Lin volledig verantwoordelijk voor is. Dagelijks zwemt ze in gezelschap van haar 15-jarig buurmeisje Sabine van Weelden rond het eiland tot ze plotseling verdwijnt. Lin voelt zich verantwoordelijk en onderneemt een zoekactie. Als er coke in een oude stoel wordt gevonden en plotseling haar andere zus Nina uit Thailand terugkeert, volgen de ontwikkelingen zich in marstempo op. Maar van Sabine geen spoor totdat…

‘Haar borstkas lijkt een doelwit, zijn woorden een pijl die erin natrilt. Hij is woedend. Niet om het vermiste kind maar om ‘het gemiste kind’. Zij heeft hem een levensvervulling afgepakt’

Steigereiland is een verhaal dat wisselend de spectra tussen spanning en dramatiek raakt. De dramatiek is voornamelijk terug te herleiden naar het leven van Lin, dat op onderdelen veel overeenkomsten heeft met dat van de auteur, en de spanning rond de plotselinge verdwijning van Sabine. Met haar nog jonge collega Tom de Klerk probeert ze op professionele wijze het onderzoek naar Sabine te leiden waarbij haar privéleven haar meer hindert dan helpt. Consequenties kunnen niet uitblijven. De scenarioschrijver Martens heeft haar talent voor wat betreft het beeldend en filmisch schrijven al eerder bewezen en zal dit aan thrillerlezers nog moeten tonen. 

Omdat thrillers voornamelijk worden beoordeeld op aanwezigheid van een opbouwende spanningslijn, nagelbijtend gevaar en een explosieve ontknoping, heeft de auteur voor wat deze drie elementen betreft, nog een weg te gaan. In Steigereiland is wel spanning aanwezig maar wordt al snel overruled door de emoties die voortkomen uit de gedachtewereld en geheugen van Lin. Die hebben een andere lading omdat, hoewel ze vanuit de realiteit zijn beschreven, nauwelijks de harde werkelijkheid raken. Waar de auteur goed in is geslaagd is het positioneren van de personages waarvan natuurlijk Lin de hoofdrol invult. Haar verleden wordt voornamelijk gevormd door de vele, soms iets te-vele, herinneringen die opgediept worden uit haar jeugdjaren. Daar bouw je geen spanningslijn mee op maar maak je emoties als medeleven en medelijden wakker. Wellicht is dat voor een Storytel-original wenselijk omdat deze schrijftechniek voor een luisterboek een volledig andere cadans verlangt dan het authentieke leesboek. 

Dus ligt er voor Martens een mooie uitdaging te wachten; het schrijven van een spannende thriller voor de ‘lezers’ van het spannende boek, een andere doelgroep.

Afbeelding
Thrill-Zone-2 logo.png
Redactie

Wat vinden lezers...

Super Admin

5 mei 2024 20:59

0
Lidewij Martens heeft haar sporen verdiend als scenarioschrijver. Bekende series als Baantjer, Spangen en Flikken Maastricht dragen haar vingerafdruk voor eeuwig bij zich. Die opgedane ervaring in de televisiewereld geeft haar romans een beeldende, filmische stijl. Van haar negentiende tot haar dertigste vocht Lidewij Martens tegen anorexia. En dat blijft ze haar leven lang doen. Haar opiniestukken die aansluiten bij deze autobiografische roman deden veel stof opwaaien. Eerder publiceerde ze haar romans Een plek om te schuilen en Tot je valt. Onlangs verscheen haar thrillerdebuut Steigereiland in boekvorm, nadat ze dit eerder als Storytel-original had geschreven. Zij woont en werkt op haar woonark in Amsterdam, en zij stapt regelmatig het trapje af om te zwemmen of te schaatsen.

Steigereiland is een wooneiland dat echt bestaat in de omgeving van IJburg. Het is opgebouwd uit meerdere buurten waar op een ervan drijvende waterwoningen of woonarken aan steigers zijn gebouwd. Het is in die buurt dat Linda (Lin) Kramer haar officieuze rol als ordehandhaver uitoefent, naast haar professionele functie als rechercheur bij de recherche eenheid 3b regio Rijnmond. Lin wordt regelmatig herinnerd aan haar belast verleden door een dramatische gebeurtenis waarbij haar jongere zus Fem is verdronken. Een gebeurtenis waar, volgens haar moeder, Lin volledig verantwoordelijk voor is. Dagelijks zwemt ze in gezelschap van haar 15-jarig buurmeisje Sabine van Weelden rond het eiland tot ze plotseling verdwijnt. Lin voelt zich verantwoordelijk en onderneemt een zoekactie. Als er coke in een oude stoel wordt gevonden en plotseling haar andere zus Nina uit Thailand terugkeert, volgen de ontwikkelingen zich in marstempo op. Maar van Sabine geen spoor totdat…
‘Haar borstkas lijkt een doelwit, zijn woorden een pijl die erin natrilt. Hij is woedend. Niet om het vermiste kind maar om ‘het gemiste kind’. Zij heeft hem een levensvervulling afgepakt’
Steigereiland is een verhaal dat wisselend de spectra tussen spanning en dramatiek raakt. De dramatiek is voornamelijk terug te herleiden naar het leven van Lin, dat op onderdelen veel overeenkomsten heeft met dat van de auteur, en de spanning rond de plotselinge verdwijning van Sabine. Met haar nog jonge collega Tom de Klerk probeert ze op professionele wijze het onderzoek naar Sabine te leiden waarbij haar privéleven haar meer hindert dan helpt. Consequenties kunnen niet uitblijven. De scenarioschrijver Martens heeft haar talent voor wat betreft het beeldend en filmisch schrijven al eerder bewezen en zal dit aan thrillerlezers nog moeten tonen. Omdat thrillers voornamelijk worden beoordeeld op aanwezigheid van een opbouwende spanningslijn, nagelbijtend gevaar en een explosieve ontknoping, heeft de auteur voor wat deze drie elementen betreft, nog een weg te gaan. In Steigereiland is wel spanning aanwezig maar wordt al snel overruled door de emoties die voortkomen uit de gedachtewereld en geheugen van Lin. Die hebben een andere lading omdat, hoewel ze vanuit de realiteit zijn beschreven, nauwelijks de harde werkelijkheid raken. Waar de auteur goed in is geslaagd is het positioneren van de personages waarvan natuurlijk Lin de hoofdrol invult. Haar verleden wordt voornamelijk gevormd door de vele, soms iets te-vele, herinneringen die opgediept worden uit haar jeugdjaren. Daar bouw je geen spanningslijn mee op maar maak je emoties als medeleven en medelijden wakker. Wellicht is dat voor een Storytel-original wenselijk omdat deze schrijftechniek voor een luisterboek een volledig andere cadans verlangt dan het authentieke leesboek. Dus ligt er voor Martens een mooie uitdaging te wachten; het schrijven van een spannende thriller voor de ‘lezers’ van het spannende boek, een andere doelgroep.

Write your review!

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.