appels vallen niet liane moriarty roman thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Liane Moriarty
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
3
Review date 22 januari 2022
Categories Roman

Liane Moriarty is een Australische auteur en niet geheel onbekend in het land van de literatuur. Ze heeft ondertussen negen romans op haar naam staan en brak wereldwijd door met haar vijfde roman, Het geheim van mijn man. Met Appels vallen niet zet Moriarty een ogenschijnlijk simpel familiedrama neer met herkenbare dynamieken binnen het gezinsleven met al zijn gebreken.

Stan en Joy Delaney zijn bijna vijftig jaar getrouwd en gepensioneerd na het runnen van een succesvol tenniscoachbedrijf. Hun huwelijk is bezegeld met vier -inmiddels volwassen- kinderen die niet in staat zijn om zich te settelen. Het pensioen leven bevalt niet goed bij het stel. Ze zijn eigenlijk gewend een actief leven te leiden. Het huwelijk, wat voor de buitenwereld perfect leek te zijn, begint kleine scheurtjes te vertonen.

Joy Delaney wordt vermist na het verzenden van een onduidelijk tekstbericht. Haar kinderen zijn aangedaan maar aarzelen om de politie in te lichten. Er heerst een onderbuikgevoel dat hun vader er misschien wat mee te maken zou kunnen hebben. De krassen over zijn gezicht en het afwezige gedrag maken het allemaal moeilijker te geloven in zijn onschuld. Als de politie de zaak oppakt blijkt dat dit dysfunctionele gezin, en ieder individueel, een verhaal heeft te vertellen.

Liane Moriarty verstaat de kunst van het goed karakteriseren van de personages. Ze heeft zich vastgebeten in de complexiteit van familierelaties en de gebrekkige persoonlijkheden. Dit siert haar. Ieder laagje van de familiare band wordt afgepeld waardoor het boek herkenbaar en echt aanvoelt. Dit afpellen maakte het verhaal compleet maar tikt zo ook het boxje van langdradigheid aan. De spanning is zo nu en dan echt voelbaar, maar ebt net zo gemakkelijk weer weg en dat is zonde. Het verhaal ontpopt zich daarnaast niet tot een climax, waardoor het eind onbevredigend kan aanvoelen.

De proloog doet de ware loop van het verhaal anders vermoeden. Omdat je graag als lezer wilt weten wat er met Joy is gebeurd blijf je doorlezen, maar als het moment daar is wordt je niet beloond op de lang verwachte ontknoping. De hedendaagse problematiek rondom corona word door Moriarty verweven in de laatste hoofdstukken van Appels vallen niet. Het maakt het plot actueel maar roept tegelijkertijd wel vraagtekens op; uiteindelijk blijkt het maar weinig toegevoegde waarde te hebben voor de plot.

Appels vallen niet is een mooie familieroman, maar wel met de nodige aandachtspunten. Toch biedt het boek genoeg voor een donkere winteravond bij de openhaard; een goed geschreven inzicht in familieperikelen en een interessant plot. Verwacht dus geen zinderende spanning maar een goed neergezette roman met uitgediepte karakters in een gebroken gezinsdynamiek.

Danielle van Wieren