de man met duizend gezichten lex noteboom thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Lex Noteboom
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 24 juni 2023

Lex Noteboom (1987) studeerde moderne geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij als merkstrateeg voor verschillende reclamebureaus. De man met duizend gezichten is zijn thrillerdebuut. Hij werkte ruim drie jaar aan het boek.

In De man met duizend gezichten maakt de lezer kennis met de Kazichische familie Lechkov. Daniel, een van de zoons, woont en werkt al jaren in Nederland als IT’er. Zijn broer Vigo is de president van het land Kazichië, op de Kaukasus. Het is een totalitair regime dat de bevolking stevig onderdrukt. Groot is dan ook het nieuws als Vigo is verongelukt.

Daniel en zijn familie moet voor de begrafenis terug. Dus met z’n drieën, Daniël, vrouwlief Michelle en dochter Alexa, vliegen ze naar Kazichië. Hun doel; de uitvaart bijwonen en direct weer terug naar Nederland. Helaas blijkt dat een stuk lastiger dan gedacht. Zijn familie wil Daniël als president en in het land breekt een opstand uit onder de bezielende leiding van ‘De man met duizend gezichten’.

Het moet gezegd; De man met duizend gezichten doet aan als een internationaal en buitengewoon ambitieus project. Noteboom heeft veel tijd in het bedenken van de plot gestopt en dit betaalt zich uit. De wereld die hij met het fictieve Kazichië neerzet, doet levensecht aan. Het zou zomaar het buurland van -pak ‘em beet- Georgië kunnen zijn. Het leven daar doet echt aan; het regime, de steeds woedender wordende samenleving, de concurrentie in de politiek en de uitbuiting van de lokale mineralen staan als een huis.

In deze wereld is de hoofdrol weggelegd voor Daniël. Althans, dat lijkt in eerste instantie zo. De lezer pakt vooral zijn verhaallijn mee. Het karakter lijkt in eerste instantie ietwat eendimensionaal over te komen, maar gedurende De man met duizend gezichten komt zijn ware aard naar boven. Wil hij de nieuwe dictator worden? Zelfs zijn vrouw Michelle herkent hem niet meer. Deze transformatie is door Noteboom goed neergezet.

Aan de andere kant zien we Nairi, een vrouw uit het hooggebergte. Ze wil in opstand komen tegen het Lechkov-regime en heeft daarbij steun van ‘de soldaat zonder naam’. Hij is ingehuurd om Nairi voor een interview te escorteren maar komt in een wespennest terecht. Hij zweert trouw aan Nairi en gaat zelf op zoek naar de waarheid. En die blijkt in oorlog als eerste te sneuvelen…

Een belangrijk deel van het verhaal is de inzet van AI en het creëren van deepfake news. Het blijkt kinderspel om daarmee de publieke opinie te beïnvloeden en dat geeft te denken over de toekomst. Kunnen overheden ons zo gemakkelijk bespelen?

De plot is daarmee even intrigerend als interessant. De man met duizend gezichten bestaat uit verschillende verhaallijnen die uiteindelijk mooi door Noteboom samen worden gebracht. Gedurende het boek is het soms wel zaak je aandacht erbij te houden, want de auteur neemt geduldig de tijd om de plot neer te zetten.

De auteur weet met De man met duizend gezichten te imponeren. Het is een groots opgezet verhaal met een interessante slotvraag wie de echte ‘man met duizend gezichten’ is. Noteboom zet zichzelf in één klap op de Nederlandse thrillerkaart.

Pieter

28 april 2024 21:34

4