de verminkte koning leigh bardugo fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Grisha
Auteur(s) Leigh Bardugo
Uitgeverij(en) Blossom Books
4
Review date 25 september 2022

Na de Grisha-verse en de Kraaien-duologie waarvan we al eerder enthousiaste reviews schreven, zijn we aangekomen bij de Lantsov-duologie geschreven door Leigh Bardugo.

Waarschijnlijk weet je na het lezen van de andere boeken van Bardugo nog goed wie Nikolai is: een van de favoriete karakters uit de Grishaverse. Hij is charmant en een praatjes- en grappenmaker. Toch leer je ook een andere kant van hem kennen en deze kant begrijp je alleen als je de voorgaande boeken in de serie ook hebt gelezen. Wij raden je dan ook aan volledig in de serie te duiken voor je aan De verminkte koning begint.

Pas op: spoilers!

Het boek gaat verder waar de Grisha-trilogie en Kraaien-duologie eindigen. We lezen de twee verhaallijnen van Nikolai en Zoya uit de Grisha-trilogie en Nina uit de Kraaien-boeken en Bardugo stelt wederom niet teleur. Dacht je dat de duisternis was verdwenen nadat de vlakte was opgeheven? Niets blijkt minder waar. Nadat Nikolai door de Duisterling is gemarteld en in een monster is veranderd, komt hij terug en probeert Ravka weer sterk te maken. Dat is geen kleine taak en dat wordt het gehele boek duidelijk: hij vecht niet alleen met het monster wat in hem leeft, maar moet zich ook bezig houden met de dreiging van oorlog. Onderwijl is Zoya volop bezig het tweede leger weer op te bouwen, een flinke klus nadat er zoveel Grisha zijn gestorven bij het opheffen van de vlakte. Onderwijl probeert ze ook nog de koning en zijn geheim te beschermen. In buurland Fjerda probeert Nina een plek te vinden om haar geliefde Mathias zijn laatste rustplaats te geven en zij probeert ondertussen zoveel mogelijk Grisha te redden, terwijl zij stuit op afschuwelijke plekken. Met haar "dodelijke" vaardigheden, probeert ze hen te beschermen en te redden.

Einde spoilers!

Bardugo kiest in De verminkte koning voor twee losse verhaallijnen die niets met elkaar van doen hebben. Want waar de verhalen van Nikolai en Zoya sterk met elkaar verweven zijn, is de verhaallijn van Nina een apart verhaal. Toch weet Bardugo gedurende de verhalen wel duidelijk te maken dat de lijnen zich tegelijk afspelen en raken ze elkaar een hele enkele keer.

Een van de sterke punten die ook in de voorgaande boeken uit de serie een pluspunt zijn, is het talent van Bardugo om een intrigerende wereld en boeiende karakters neer te zetten. Bardugo weet de drie karakters in De verminkte koning zo sterk neer te zetten dat je wel van ze moet gaan houden, zelfs (of misschien juist) van generaal Zoya! Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit deze drie karakters, wat telkens wordt aangekondigd aan het begin van het hoofdstuk. Dit zorgt ervoor dat je de drie hoofdpersonen op hun geheel eigen, bijzondere wijze leert kennen en houdt de spanning en het tempo redelijk in het verhaal.

Gelukkig is deze verhaallijn van Nikolai een duologie, want we zijn erg benieuwd wat er nog meer gaat volgen in de fantastische wereld van de Grishaverse. Heerlijke fantasy!

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.