De omslag afbeelding van het boek De Kraaien 1: List & Leugens
Serie De Kraaien
Auteur(s) Leigh Bardugo
4
Review date 16 mei 2021

In Ketterdam is alles te koop, als je maar bereid bent om te betalen. Niemand weet dat beter dan crimineel wonderkind Kaz Brekker. En dan krijgt hij een opdracht aangeboden die weliswaar levensgevaarlijk is, maar hem meer geld oplevert dan hij ooit had kunnen dromen. Hij kan het alleen niet alleen...

Leigh Bardugo is inmiddels een gevestigde naam in het fantasygenre. Ze is bekend geworden met haar boeken over de Grisha verse en het was dan ook geen verrassing dat afgelopen april de serie Shadow and Bone op Netflix verscheen, gebaseerd op de Shadow and Bone-trilogie en De Kraaien-duologie. List & Leugens is het eerste deel in De Kraaien-duologie en speelt af in Ketterdam. Als Nederlander is dit genieten, omdat Ketterdam losjes op Amsterdam is gebaseerd en je de grachten en straten makkelijk voor de geest kunt halen als je er wel eens geweest bent.

Kaz Brekker is een rascrimineel, en hoewel hij nog jong is, heeft hij zich in korte tijd opgewerkt tot een toonaangevend crimineel met een mysterieuze achtergrond. Een achtergrond die hij voedt, want zolang iedereen bang voor hem is, kan hij de lakens uitdelen. Het is dan ook geen verrassing dat hij wordt gevraagd door van Eck (nog zo’n grote Nederlandse naam) om de best beveiligde gevangenis in te breken en daar Bo Yul-Bayur te helpen ontsnappen. Bo Yul-Bayur heeft een goedje ontwikkeld om de Grisha hun krachten tijdelijk exponentieel te vergroten en zodoende de bezitter ervan een enorm voordeel te geven in de oorlog. Grisha zijn mensen met het vermogen om de elementen te manipuleren en als wapens te gebruiken, b.v. om vuur of wind op te roepen, of om harten te stoppen.

Kaz vertrekt uiteindelijk met een team dat, op het eerste gezicht, een bij elkaar geraapt zooitje lijkt. Een op wraak beluste ex-gevangene, een gokverslaafde scherpschutter, een van huis weggelopen rijkeluiszoon, een spion die als bijnaam 'de Schim' heeft en een Hartenwringer die haar magie vooral gebruikt om te overleven in de sloppenwijken. En dan is er Kaz zelf nog, een dief die gespecialiseerd is in onmogelijke ontsnappingen.

Vanaf de start word je als lezer in de wondere wereld van Ketterdam ondergedompeld. Door introductie van zowel de stad als de karakters, voel je je direct onderdeel van deze wondere wereld. En hoewel het jonge karakters betreft (zoals in vele fantasyboeken), de hoofdpersonen zijn tussen de 16 en 18, komen deze door de donkere toon veel volwassener over. Wellicht beter gezegd: Ketterdam dwingt je om snel volwassen te worden. Leigh Bardugo weet een zooitje ongeregeld bij elkaar te gooien in een nieuwe wereld en er een intrigerend geheel van te brouwen. Door continu in te haken op het verleden van de karakters, leer je als lezer steeds meer en begrijp je ook waarom de hoofdpersonen zich op een bepaalde manier gedragen. Zo is de relatie tussen Nina, een Grisha, en Mathias, een Grisha hunter, een perfect voorbeeld van de verhaallijnen die ze in elkaar weeft. Beetje bij beetje leer je meer over hun haat-liefde verhouding en je begrijpt ook waarom deze er is. Dit is slechts één voorbeeld van de vele verweven verhaallijnen waar goed de tijd voor wordt genomen, zónder dat het verhaal onnodig lang aanvoelt.

Ook voor nieuwe lezers is het verhaal van De Kraaien een grote aanrader. Onlangs hebben we een post gemaakt omtrent de leesvolgorde van de Grisha verse waarin dit boek eigenlijk deel 4 is, echter staat List & Leugens dermate los van die trilogie dat je hier ook prima kan instappen als nieuwe lezer. Nog een klein stukje goed nieuws, 8 mei komt in de serie boek 7 uit: De verminkte koning.

Of je nu op zoek bent naar een nieuwe fantasywereld om in te duiken of onlangs Shadow and Bone op Netflix hebt gekeken, met List & Leugens zit je goed. De serie omtrent de Grisha’s is voor elke fan van het genre een mustread, met de gedetailleerde wereld en met zorg vormgegeven karakters kun je je uren verliezen in de boeken.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.