Serie Grisha
Auteur(s) Leigh Bardugo
Uitgeverij(en) Blossom Books
3
Review date 26 november 2022

Hoe was de Duisterling voor hij de Duisterling werd, voor hij de vlakte creëerde en de leider werd van het tweede leger? In De jongen uit het woud, een prequel op de bestsellers van de   en de Netflix-serie Shadow and Bone lees en kijk je naar zijn verleden. schept dit duidelijkheid over zijn ambities?

Dit boek is dus een prequel op de Grishaverse en speelt zich af vóór Schim en Schaduw. Je las het net al, maar dit boek is een kort verhaal, weergegeven als een stripboek. Een graphic novel is natuurlijk een heel ander medium dan de ‘normale’ boeken die ThrillZone normaal recenseert: het vereist een heel andere manier van lezen dan je misschien gewend bent. Wel een leuke en bijzondere manier om een kort verhaal toch te kunnen publiceren binnen een bestaande wereld!

Leigh Bardugo schreef het verhaal wat deze graphic novel wordt al in 2013, voorafgaand aan de publicatie van Val en Verlossing, het laatste deel in de Grisha-trilogie. Bardugo, bekend geworden door de boeken in de Grishaverse, weet met dit korte verhaal meer duidelijkheid te scheppen in de achtergrond van een van haar grootste en meest duistere karakters. Dani Pendergast weet de personages en Grisha-wereld tot leven te brengen op originele en talentvolle wijze. Pendergast is een Amerikaanse illustrator die onder andere werkt voor de New York Times en Apple. Een boek op deze manier heeft ze nog niet eerder vormgegeven. Soms is er een hele bladzijde zonder tekst en dan weet Pendergast toch duidelijk de sfeer en het gevoel van het verhaal weer te geven, puur met haar illustraties, een bijzonder talent.

‘Eryk’ is samen met zijn moeder constant op de vlucht, nergens kunnen ze voor langere tijd blijven en niemand mag ze leren kennen. Ze zijn namelijk de gevaarlijkste en meest zeldzame Grisha. Ze worden opgejaagd door onder andere de Drüskelle, die hun willen vernietigen of juist door andere Grisha die ze willen gebruiken. Hun Grisha-gave moeten ze dus koste wat het kost verbergen, maar dat blijkt zelfs na jaren oefening ontzettend ingewikkeld en de behoefte aan contact ligt altijd op de loer.

Doordat het origineel als kort verhaal is geschreven, is er niet echt sprake van karakterontwikkeling binnen dit boek. Maar toch biedt het, als lezer van de gehele serie, een duidelijk origin story van de Duisterling. Na alle boeken uit de Grishaverse is het dus van toegevoegde waarde om deze prequel over de Duisterling te lezen en bekijken. In de andere boeken komt al wel naar voren dat de Duisterling geen makkelijke geschiedenis heeft, maar deze mooie “strip” schept daar zeker nog meer duidelijkheid in en is dan ook een fijne aanvulling.

Binnen 45 minuten vlieg je door dit boek heen, want voor fans van de Grishaverse is dit een welkome toevoeging, mede door het mooie artwork!

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.