De omslag afbeelding van het boek Child, Lee - Voltreffer
Serie Jack Reacher
Auteur(s) Lee Child
Uitgeverij(en) Rainbow
4
Review date 12 april 2020

Lee Child kennen we als auteur van de Jack Reacher boeken, die de boekliefhebbers weer kennen als seriepersonage en de filmliefhebbers als hoofdpersoon uit de films Never go back en Jack Reacher. Die laatste is gebaseerd op het boek Voltreffer uit 2005. Onlangs is het boek opnieuw uitgegeven door uitgeverij Rainbow.

In Voltreffer worden in een paar seconden vijf personen -willekeurig- doodgeschoten wanneer ze op een plein in Indianapolis lopen. De scherpschutter zit in een garage en blijkt na een klopjacht niemand minder dan de ex-sluipschutter James Barr te zijn. Tijdens de ondervraging laat hij niets los, behalve dat hij de hulp wil van een man: Jack Reacher. Wanneer Barr in de gevangenis komt, wordt hij afgetuigd en belandt in een coma. Reacher arriveert in Indianapolis maar in eerste instantie niet om Barr te helpen. Barr en hij hebben een nogal bijzonder verleden, wat teruggaat tot de tijd dat ze samen in het leger werkten. Toch besluit Reacher in de zaak te duiken en met de hulp van beginnend advocate Helen Rodin legt hij een bijzonder complot bloot…

Voltreffer is het negende deel in de Jack Reacher-serie en kenners weten dat we inmiddels een stuk verder zijn. Toch is Voltreffer een genot om te lezen en maakt het geenszins uit of het je eerste Reacher-boek is. De protagonist van auteur Lee Child is ook bekend als Sherlock Homeless; hij reist van hot naar her, middels bus en met niet meer dan een tandenborstel en een schone onderbroek. En elke keer, waar hij ook uit de bus stapt, belandt hij in een avontuur. Het avontuur in Voltreffer is er eentje waar alles aan klopt; van een schijnbaar al opgeloste moordzaak, tot de verrassende plotwendingen en dito interessante personages.

De schrijfstijl van Lee Child kenmerkt zich door de vele details, maar ook de cynische humor en de droge dialogen die vooral vanaf de kant van Reacher redelijk bijdehand kunnen zijn. Hoewel redelijk vergezocht, klopt ook de geloofwaardigheid van Voltreffer en voelt de plot realistisch aan. Hoe verder de lezer komt, hoe meer puzzelstukjes op zijn plek vallen. Het doorlezen is dan ook iets wat je niet zal kunnen stoppen.

De ster in het boek is natuurlijk Jack Reacher. Hij is een soort eenmansleger tegen onrecht en zal niet rusten totdat recht is gedaan. Daarbij vallen links en rechts zeker wat slachtoffers, hetzij middels vuistslagen, hetzij middels lood. Reacher gaat niets uit de weg en de lezer weet; dit gaat wel goedkomen.

Al met al is Voltreffer van Lee Child precies wat de titel zegt; een voltreffer en misschien wel een van de beste Jack Reacher-thrillers.

19 april 2024 5:09

0
Lee Child kennen we als auteur van de Jack Reacher boeken (lees hier onze recensies), die de boekliefhebbers weer kennen als seriepersonage en de filmliefhebbers als hoofdpersoon uit de films Never go back en Jack Reacher. Die laatste is gebaseerd op het boek Voltreffer uit 2005. Onlangs is het boek opnieuw uitgegeven door uitgeverij Rainbow.