Auteur(s) Lee Child
3
Review date 25 februari 2020
Categories Non

Als liefhebber van thrillers is het bijna onmogelijk om niet van Lee Child gehoord te hebben. De Engelse auteur heeft miljoenen boeken verkocht met zijn serie over Jack Reacher, een serie over een lonesome hero. In Lee Child's nieuwste boek De held licht hij toe hoe het woord held tot stand is gekomen en hoe de tegenwoordige omschrijving van een held tot stand is gekomen in zijn optiek.

De held is het eerste non-fictie-boek van Lee Child en in dit boek probeert hij op basis van zijn expertise en onderzoek dat hij heeft gedaan, de vraag te beantwoorden wat een held is in de huidige samenleving en hoe dit woord tot stand is gekomen. Met zijn reis door de oudheid waar hij start met de verklaring van verschillende opiaten, hoe mensen deze ontdekt hebben en hoe deze hun naam hebben gekregen, eindigt hij zijn monoloog met de verklaring van het woord held. Als zijspoor bespreekt hij tevens de ontwikkeling van taal en hoe verhalen daarin zijn ontstaan en wat voor doelen deze dienden.

Halverwege het boek wordt er voor het eerst echt gesproken over wat een held is en wordt er een link gemaakt naar Jack Reacher. Dit is wanneer het boek op zijn best is en je als lezer meer begrip krijgt voor de keuzes van Lee Child en hoe hij Reacher heeft vormgegeven. Helaas is deze achtergrondinformatie erg dun en gaat Child snel terug naar de filosofische uiteenzetting van het woord held. En dat is iets wat fans wellicht tegen de borst zal stuiten. Want we willen natuurlijk meer weten over het reilen en zeilen rondom Jack Reacher en zijn ontstaansgrond.

Voor de fans van Lee Child en de Jack Reacher boeken is het boek wel een leuke uiteenzetting van zijn ideeën en filosofie omtrent wat een held maakt. Verder is De held voornamelijk een filosofische en taalkundige beschouwing van het woord held wat ondanks het beperkt aantal bladzijden (75) onnodig lang aanvoelt. Een leuk tussendoortje, maar snel weer terug naar de Jack Racher-thrillers!

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.

28 maart 2024 23:04

0
Als liefhebber van thrillers is het bijna onmogelijk om niet van Lee Child gehoord te hebben. De Engelse auteur heeft miljoenen boeken verkocht met zijn serie over Jack Reacher, een serie over een lonesome hero (lees hier onze recensies). In Lee Child's nieuwste boek De held licht hij toe hoe het woord held tot stand is gekomen en hoe de tegenwoordige omschrijving van een held tot stand is gekomen in zijn optiek.