een fatale leugen leah konen thrillzone thriller.jpg
Auteur(s) Leah Konen
Uitgeverij(en) De Fontein
3
Review date 6 oktober 2021

De Amerikaanse Leah Konen heeft journalistiek en Engelse literatuur gestudeerd aan de Universiteit van North Carolina. Ze is de auteur van verschillende young adult boeken, die (nog) niet in het Nederlands vertaald zijn. Een fatale leugen is haar thrillerdebuut. Konen woont met haar man, dochtertje en hond in Brooklyn en Saugerties, New York.

In Een fatale leugen maken we kennis met Lucy die, om uit haar gewelddadige relatie te ontsnappen, van Brooklyn naar een afgelegen gebied bij Woodstock verhuist. Al snel maakt ze kennis met haar nieuwe buren, Vera en John. De drie hebben een goede klik, maar Lucy wordt gewaarschuwd voor haar nieuwe buren en al snel blijkt waarom. Ook Vera en John willen aan hun verleden ontsnappen en vragen de hulp van Lucy bij het in scene zetten van de dood van John. Maar dan wordt John daadwerkelijk dood aangetroffen…

Een fatale leugen komt vrij traag op gang: we weten dat John de dood gaat vinden, maar dit gebeurt daadwerkelijk pas halverwege het boek. Een beetje doorzettingsvermogen is dus wel nodig.

Konen heeft haar hoofdpersonage Lucy goed neergezet: de lezer leert haar en haar beweegredenen om dingen te doen goed kennen. Ook de angst van Lucy dat haar ex-vriend Davis haar gaat vinden is goed voelbaar. Dat gezegd hebbende, de keuzes die Lucy maakt zijn niet altijd even logisch, sterker nog, soms zijn de beslissingen die Lucy maakt wel heel erg dom en dan is het moeilijk om je als lezer nog in haar te verplaatsen. De overige personages blijven wat aan de oppervlakte. Het grootste mankement is eigenlijk dat geen enkel personage heel sympathiek is en daarom is het moeilijk als lezer om een band te vormen met de karakters.

Er zitten genoeg wendingen in Fatale leugen om het interessant en leesbaar te houden al is de ene twist wel iets voorspelbaarder dan de andere. Ook de constante dreiging dat Davis Lucy gaat vinden is constant aanwezig en dat is een leuke toevoeging aan het verhaal. Konen heeft een prettige schrijfstijl en de hoofdstukken zijn kort waardoor je het boek snel uitleest.

Er worden tegenwoordig zoveel thrillers uitgebracht dat het voor een auteur lastig is om hier echt bovenuit te springen. Helaas is dat Leah Konen met een fatale leugen niet gelukt, maar een prettig lezend tussendoortje is het zeker.

Denise Wolfs