lazarus lars kepler thriller scandi thrillzone recensie.jpg
Serie Joona Linna
Auteur(s) Lars Kepler
4
Review date 17 januari 2019

Wanneer in Oslo een dode man wordt gevonden en in Rostock op de camping iemand wordt vermoord zijn er maar weinigen die een verband met de twee zaken kunnen leggen. Joona Linna is degene die wel vrij snel doorheeft wat er aan de hand kan zijn. De gevreesde Jurek Walter kon wel eens niet zo dood zijn als alom wordt aangenomen.

Joona Linna heeft een hele geschiedenis met Jurek Walter achter de rug en lijkt zijn leven weer aardig op de rit te krijgen. Jurek is doodgeschoten door collega Saga en dus keert de rust weer wat terug. Al heeft Joona zich in het achterhoofd altijd voorbereid op het onmogelijke.

Lazarus is deel zevende in de reeks boeken rondom Joona Linna. Lars Kepler is het pseudoniem van het schrijversechtpaar Ahndoril. Voor Lazarus hebben ze ook Nederland aangedaan. Het land waar de thrillers steevast goed worden ontvangen. Er is dan ook een, zij het misschien miniscule, rol weggelegd voor ons landje. Joona neemt zijn dochter in de zoektocht naar veiligheid mee naar Nederland. Wachtend tot alles zal overwaaien, of toch dat definitieve bericht komt dat Jurek Walter wel degelijk al enige tijd dood is.

Je mag best verwachten dat je last krijgt van je eigen succes. Hoe top je al het voorgaande nog? Lars Kepler doet flink zijn best dit toch voor elkaar te krijgen. Er gebeurt ook in Lazarus weer van alles. Stilzitten lijkt geen optie, in moordend (letterlijk en figuurlijk) tempo volgen de gebeurtenissen elkaar op. De absolute angst van Joona is constant voelbaar.

Alles wordt in het werk gesteld om toe te werken naar een zinderende ontknoping en zonder wat weg te geven word je als lezer niet teleurgesteld. Al zou je wellicht kunnen zeggen dat het wat lang duurt voordat die ontknoping dan eindelijk gestalte krijgt. Voor de beginnende Kepler-lezer soms ook wel fijn, want zo valt er af en toe weer iets op zijn plaats, maar voor wie wacht op het onvermijdelijke een ietwat hinderlijk lang uitstellen van wat je wist dat ging komen.

Maar als dat het enige is wat als kritiek genoemd kan worden over een serie die al zeven delen lang thrillerliefhebbers doet verlangen naar meer, dan is Lars Kepler wederom in de opzet geslaagd. Lazarus houdt de eer van Joona Linna hoog.

19 april 2024 13:28

0