de leerling van de heks k.t. sterling young adult thriller thrillzone recenise.jpg
Auteur(s) K.T. Sterling
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 7 oktober 2023
Categories Young Adult

K.T. Sterling (1986) schrijft zowel YA als adult fantasy. In 2020 debuteerde ze met het fantasy-boek Meermintranen, uitgegeven door Uitgeverij Storyland. In 2022 debuteerde zij bij Hamley Books met haar Belle en het Beest hertelling: Het Lot van de Roos en is het eerste deel in haar novelle reeks Dochters van de Fae. Het tweede boek in de reeks De leerling van de heks is een moderne Rapunzel hertelling.

Zeventien jaar eerder heeft heks Corrighane haar zinnen gezet op de baby van de buren. In al die zeventien jaren geeft ze de jonge Rozella les in magie. Afgezonderd van de buitenwereld, met enkel een pratende kat als gezelschap leert ze haar magie op de juiste manier te gebruiken, waarbij ze het maken van magische drankjes, en het correct openen en sluiten van cirkels onder de knie probeert te krijgen. De druk die haar hierbij wordt opgelegd is te groot, waardoor ze haar concentratie steeds makkelijker lijkt te verliezen. Wanneer ze inziet dat ze in een leugen leeft, besluit ze om samen met de kat te ontsnappen. Kan ze de demonische entiteit die haar achterna zit van zich afschudden?

De leerling van de heks begint in het verleden met personage Corrighane, die op slinkse wijze de macht over een wel hele speciale baby krijgt. Vervolgens brengt K.T. Sterling haar lezers naar het heden, welke zo’n zeventien jaar later afspeelt, en meer vanuit het perspectief van Rozella wordt verteld. Corrighane geeft nu les aan Rozella en leert haar de fijne kneepjes van de magie. Rozella is alleen niet zo geïnteresseerd in het opmerkelijke vak dat ze aangeboden krijgt. Ze heeft dan ook moeite met haar concentratie, waardoor de spreuken nog weleens faliekant misgaan. De pratende kat geeft het verhaal een grappige, en interessante dimensie, welke voor de jaren negentig tieners onder ons kan doen denken aan de televisieserie Sabrina The Teenage Witch.

De schrijfster weet dit tweede boek in de Dochters van Fae-reeks mooi te verwoorden, en haar manier van schrijven is dan ook on point. Afkomst, familie, en talent komen heel sterk uit de verf. Hoewel het onderdeel van een reeks is, valt het prima los te lezen. Men kan dus de intentie en de essentie van het verhaal goed blijven begrijpen, zonder dat daar een flinke voorkennis van nodig is. Voor lezers die Het lot van de roos hebben gelezen is het dan ook een kleine uitdaging om gelijke elementen te vinden, naast dat het dus een hertelling van een alom bekend sprookje is. De schrijfster blijft ook hierin weer heel origineel: lezers zien in de eerste plaats niet aankomen dat het om een Rapunzel re-telling gaat. Ze heeft er een eigen onvergetelijke draai aangegeven. Want ze heeft hier gekozen om van het traditionele pad af te gaan als het om de uiterlijke kenmerken van Rapunzel gaat.

Het is een ideaal verhaal voor het herfstseizoen, omdat het heel knus aanvoelt. Je zou er lekker mee bij het haardvuur kunnen kruipen, zogezegd. Ook mooi is de aandacht voor een thema waar misschien niet iedereen thuis in is. De link met Wicca en hekserij is in deze opvallend aanwezig, een levensstijl dat ook niet voor iedereen is weggelegd. De verhaallijn zit vol entiteiten, vreemde gebeurtenissen, en een zoektocht waarin een duidelijk onderscheid tussen goed en kwaad wordt gemaakt. Dit alles wordt in een lommerrijke, kleurige setting weergegeven. De personages sprankelen van het papier, en ondanks dat het om een relatief korte tocht gaat, is de verhaallijn van bijzonder sterk allooi. Het blijft tot het einde de lezer betoveren, en het is doorspekt met verhullingen waarin de indruk wordt gewekt dat niet iedereen zichzelf is.

Uiteindelijk valt alles op zijn plek met een einde waarin Rozella alle redenen heeft om te denken dat ze het bij lange na nog niet helemaal gered heeft. Sterling staat garant voor menig magisch uurtje, en deze novelle kan eigenlijk niet ontbreken dit seizoen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.