van water en bloed koen paes thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Koen Paes
Uitgeverij(en) Pumbo
4
Review date 1 augustus 2023
Categories Roman

Koen Paes is een Vlaamse auteur die debuteerde met De afdaling, een spannende roman met een snufje wielrennen. ThrillZone vond dat Paes ‘schrijftalent heeft’ en kon niet wachten op het volgende boek van de auteur. Dat is Van water en bloed geworden, een coming of age-thriller.

Maak kennis met Stan, Guy en Bart. Zij zijn studenten in het Leuven van de jaren negentig. Alle drie bewandelen ze een ander pad op weg naar volwassenheid. Stan wil een succesvolle zakenman worden, Guy schildert het liefst en Bart is een talentvolle wiskundige. Wat ze gemeen hebben, is dat er een schaduw van het verleden over hen hangt. Met andere woorden; ze torsen een kruis mee. Hierdoor raken ze steeds verder af van hun toekomstdroom, want ze duwen deze schaduw met alcohol weg óf verdringen het met drugs. Alleen Guy ziet de toekomst nog rooskleurig in, wanneer hij kennismaakt met de lux escort Marthe.

In ruim dertig kleine hoofdstukken leren we de drie vrienden kennen. Paes schrijft elk hoofdstuk vanuit het perspectief van een van hen. De relatie vader-zoon van Bart en Jef springt eruit. Jef is ziek en wil dat niemand vertellen. Het enige dat hij wil, is in het reine komen met zijn zoon. Ook zijn invalshoek is een belangrijke pijler in Van water en bloed.

Paes hanteert een gemakkelijke pen die opvalt door de haast poëtische zinnen. De auteur weet van het lezen een groot plezier te maken, want hij blijkt een ware taalvirtuoos te zijn. Soms wil je als lezer de zinnen daardoor het liefst nog een keer lezen. Wel is het zo dat het boek even op gang moet komen. Spanning en snelheid zitten er in het begin niet in, maar Paes schakelt al snel door waardoor het lastig is het boek weg te leggen. De spanning bouwt zich langzaam en ongemakkelijk op, alsof de lezer aanvoelt dat dit verhaal niet goed kán aflopen. Het is deze suspense die onder de huid kruipt en die ervoor zorgt dat Van water en bloed nog wel even blijft nagalmen in je hoofd.

Met Van water en bloed laat Paes wederom zien een groot schrijftalent te zijn. Het boek kruipt onder je huid en laat je niet los; een spannende roman die een groot publiek verdient.