De omslag afbeelding van het boek D'Haene, Koen - Zand
Auteur(s) Koen D'haene
Uitgeverij(en) Letterrijn
4
Review date 24 april 2020
De misdaadroman Zand van Koen D’haene speelt zich af op Schiermonnikoog. Het verhaal gaat verder daar waar IJs eindigde. Mats is begonnen aan een zoektocht naar zijn verleden.

Jaren geleden is Mats bevrijd uit een gletsjer door reddingwerkers. Hij kan zich hier alleen niets meer van herinneren en is samen met zijn psycholoog al jaren bezig een nieuw leven op te bouwen. In zijn dromen duikt vaak een vrouw op, Sarah. Hij weet haar te vinden en reist haar achterna naar Schiermonnikoog. Op het eiland begint Mats zich af te vragen of Sarah wel de vrouw is die hij zich herinnert. Hoe dichter hij in de buurt komt, hoe meer de omstandigheden rondom de val in de gletsjer duidelijk worden.

Zand is een prima zelfstandig leesbaar boek en dat komt omdat D'haene spitsvondig omgaat met gebeurtenissen uit het eerder deel. Wie het eerste deel IJs niet gelezen heeft, leert de meest belangrijke gebeurtenissen waarop dit verhaal voortborduurt, door middel van de dromen van Mats. Doordat het verhaal vanuit Mats en vanuit Sarah wordt geschreven, krijg je een goed inzicht in de gedachtegang en de wereld van de beide hoofdpersonages. Ze worden goed tot leven gewekt door D'haene en krijgen door de uitgebreide beschrijvingen, al snel een menselijk gezicht.

Er zit een zekere voorspelbaarheid in de verhaallijn met betrekking tot bepaalde gebeurtenissen. De wijze waarop deze worden beleefd zijn dusdanig goed beschreven dat de voorspelbaarheid echter niet vervelend is. D’haene heeft een mooie schrijfstijl die de lezer van het begin tot het einde weet te boeien en de omgeving tot leven weet te brengen. Hij zorgt hierdoor dat het boek goed staat als stevige thriller. We hopen dat D'haene besluit door te gaan met het schrijven van thrillers, want met Zand laat hij zien ertoe te doen in het Vlaamse thrillerlandschap.

Koen D’haene (1964) schreef romans en verhalen voor zowel kinderen, jongeren, als volwassenen. Zijn eerste misdaadroman, IJs, dateert van 2016.

7 mei 2024 14:35

0