double or nothing kim sherwood thriller recensie thrillzone.jpg
Serie James Bond
Auteur(s) Kim Sherwood
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
4
Review date 21 december 2022
Categories Spionage

De laatste jaren komt het geregeld voor dat de nabestaanden van wijlen Ian Fleming (1908-1964) een talentvolle Britse auteur vragen een verhaal te schrijven over Flemings beroemde dubbelagent. In 1968 verscheen het eerste, door Kingsley Amis geschreven James Bond-verhaal na de dood van zijn geestelijke vader. Meer recent schreef William Boyd (in 2013) het standalone-verhaal Solo, voltooide Anthony Horowitz onlangs zijn Bond-trilogie, en heeft ook Jeffery Deaver zich gewaagd aan een verhaal over de macabere spion. Afgelopen jaar kwam de eer toe aan Kim Sherwood, de eerste vrouwelijke auteur die een verhaal mag toevoegen aan het Bond-universum.

In Double or Nothing valt op voorhand al de unieke insteek op die deze jonge auteur heeft gekozen. James Bond wordt namelijk vermist en komt daardoor nergens fysiek in het boek voor. Sherwood kiest ervoor andere Double 0-agenten te introduceren; een interessante en nieuwsgierig makende keuze. Zal ze slagen in deze opzet?

De vermissing van James Bond is de aanleiding voor MI6 om maar liefst drie speciale agenten in te zetten om het te onderzoeken. Johanna Harwood is agent 003, Joseph Dryden leren we kennen als 004 en Sid Bashir is nummer 009. Het enige aanknopingspunt dat deze nieuwe generatie agenten heeft, is de paramilitaire organisatie Rattenfänger, die zich laat inhuren voor allerlei terroristische ‘klusjes’. Bond deed in zijn meest recente project onderzoek naar hun dubieuze praktijken; wilde zelfs infiltreren, maar is daarna nooit meer gezien of gehoord. Leeft hij nog of hebben ze hem om het leven gebracht?

Tech-miljardair Bertram Paradise heeft een soft- en hardware-programma ontwikkeld waarmee hij de klimaatcrisis kan afwenden en zo de planeet kan redden. Voor dit project wordt hij gesponsord door Rattenfänger, en zodoende volgen de 00-agenten ook zijn spoor. Dat is echter niet zonder gevaren, want Paradise wordt omringd door brute beveiligers en kent een excentrieke, arrogante levensstijl. Hoe ver kunnen Harwood, Dryden en Sid Bashir gaan? En zal het ze lukken om de verblijfplaats van James Bond te vinden? Of is het tevergeefs en hebben ze zich gemengd in een sluw spel waarbij de toekomst van de mensheid in de waagschaal ligt?

Waar de veelbekeken Bond-films bekend staan om hun gemakkelijk te volgen verhaallijnen, is de eerste helft van Double or Nothing een redelijk complexe puzzel. Wat is precies de situatie, hoe is men gerangschikt, wie zijn de nieuwe sleutelfiguren die Sherwood ten tonele brengt en welke (dubbel)functie spelen de talrijke personages? Gelukkig worden deze vragen in het tweede deel beantwoord en ontvouwt zich een heerlijke actiethriller. Sherwood toont zich een zeer bekwame scenarioschrijver; spectaculaire achtervolgingen, vernuftige gadgets, harde gevechten, spatzuivere dialogen en intrigerende valstrikken. Scenes die niet alleen van de witte pagina’s spatten, maar het ook goed zouden doen op een groot, wit doek in een bioscoopzaal.

De nieuwe geheime agenten zijn boeiend door hun geheel eigen karakters, maar ook door hun gemeenschappelijke trekjes die kenmerkend zijn voor een spion: brutaal, zelfverzekerd en doortastend. Bovendien heeft Sherwood goed in de huidige tijdsgeest gedacht. Ga maar na: een op mannen vallende agent met gehoorbeschadiging (Joseph Dryden, 004), een moslim (Sid Bashir, 009) en een sterke, onafhankelijke vrouw (Johanna Harwood, 003) spelen de voornaamste rollen in het boek. Maar ook vaste Bond-karakters maken hun opwachting, al is het in een andere vorm dan dat wij ze kennen. Moneypenny bijvoorbeeld is nu de chef van alle geheime agenten. De mysterieuze M, die voorheen de leiding had, is nu het hoofd van MI-6, maar is wel een ander persoon dan uit de films. De grootste verandering heeft Sherwood echter op Q toegepast. Het technische brein van de organisatie is geen nerdy man van vlees en bloed meer, maar bestaat nu uit een alwetende kwantumcomputer, die alle agenten in het veld kan volgen en informeren. Leuke vondsten van Sherwood, maar het vergt wel enig aanpassingsvermogen van de lezers, zeker voor de trouwe Bond-fans.

Sherwood hanteert een filmische, en gedetailleerde schrijfstijl. Ze neemt de tijd om alles uit te zetten, en dat doet ze voortreffelijk. Zowel de actiescenes als de informatieve passages kloppen van a tot z; nergens vergeet ze details en zodoende zal de lezer haar niet op losse eindjes kunnen betrappen. Spannend wordt het pas richting het eind, als de hoofdstukken korter worden, de actie toeneemt en er slimme cliffhangers worden ingebouwd.

Al met al kunnen we zeggen dat Kim Sherwood de beloftes waarmaakt. Met Double or Nothing laat ze zien waarom de nazaten van Ian Fleming dit keer voor haar gekozen hebben. Zeker in het tweede gedeelte zijn de Bond-vibes voelbaar en vlieg je door het verhaal, het bekende Bond-deuntje in je hoofd neuriënd. Double or Nothing is een filmische, straks geregisseerde thriller vol actie en intrige, dat eindelijk ook eens de andere 00-agenten uitlicht. Of James Bond ook nog een rolletje krijgt in het werk van Sherwood, ontdekken we wellicht in één van de volgende delen, want Sherwood is van plan er een trilogie van te maken. We kijken er naar uit!

Wilma Veltkamp

26 april 2024 21:44

3

Een nieuw hoofdstuk in het James Bond-universum: maak kennis met de nieuwe 00-agenten. James Bond, de onverschrokken 007, wordt vermist. Hij is gevangengenomen door huurlingen, en niemand weet hoe het hem vergaat. Het lot van de wereld ligt nu in de handen van de nieuwe 00-agenten.
Een stukje van de tekst op de achterflap van het boek ‘Double or nothing’. Geschreven door Kim Sherwood. Ze is de eerste vrouwelijke auteur, die op verzoek van de Ian Fleming Estate een boek toevoegt aan het James Bond-universum. Ian Fleming schreef elk jaar, tot aan zijn dood in 1964, een Bond-boek. Sherwood geeft aan dat er zeker nog twee titels van haar hand komen.
Er is een nieuwe generatie MI16-agenten opgestaan. We maken kennis met 003, 004 en 009. Respectievelijk Johanna Harwood, een dame die je met een stalen gezicht zelfs de Eiffeltoren zou kunnen verkopen, Joseph Dryden, afkomstig uit het leger met ingebouwde techniek door Q en Sid Bashir, een ladykiller. Hij lijkt het meeste op 007, James Bond. Het is wel even wennen deze nieuwe lichting, een vrouwelijke, een gay en een kleurling als 00-agent, maar in onze nieuwe moderne tijd moet dit zeker kunnen. Ze doen hun best om de vermiste Bond te vinden. Daarnaast zijn ze belast met nog een belangrijke taak, een heel actuele, namelijk de planeet beschermen tegen een klimaatcrisis. En daar haak ik toch af. Niet omdat dit niet belangrijk zou zijn, maar dit wordt wel heel erg uitgekauwd. Daarnaast komen er zoveel voor mij onbekende thema’s voorbij, dat ik het spoor bijster ben. Er worden woorden gebruikt die ik niet ken, zoals als numskull, nulsomspel, cataclysme en meritocratie. Natuurlijk kan ik dit opzoeken, maar voor mij haalt dit de vaart uit het boek en vermindert mijn plezier om het te lezen. Tel daarbij nog de uitgebreide beschrijvingen van technologische hoogstandjes en bijna alle wereldproblemen - klimaatopwarming, geo-engineering, verstedelijking, migratiestromen, slecht bodem- en grondstoffen beheer.
De lange zinnen met uitleg moeten met aandacht gelezen worden, anders ben je zo de draad kwijt. Ook wordt het verhaal vanuit verschillende perspectieven verteld en hierdoor wordt de verwarring nog groter. Een voordeel hiervan is wel dat we de achtergrond van de diverse 00-agenten beter leren kennen. Ze zijn heel anders dan James Bond, die zich niet om het klimaat bekommerde. Ze kunnen echter wel net als hem heel veel pijn doorstaan, opstaan na een portie klappen en niets lijken te mankeren. Dat ongeloofwaardige, het over the top, past zo heel goed bij dubbelagenten en met name bij Bond.
Het verhaal is hier en daar spannend door de acties van de agenten, door de cliffhangers loopt de spanning toch wel op, maar helaas het zoeken naar 007 wordt maar mondjesmaat benoemd.
Sherwood laat zien dat ze kan schrijven, maar voor mij mag het vervolg toch wat meer actie en wat minder technisch zijn, dat zou voor mij het leesplezier wel vergroten.

Danielle

26 april 2024 21:44

3

Double or Nothing
Auteur: Kim Scherwood
Gelezen voor Trillzone

James Bond, de onverschrokken 007, wordt vermist. Hij is gevangengenomen door huurlingen, en niemand weet hoe het hem vergaat… Het lot van de wereld ligt nu in de handen van de nieuwe 00-agenten.
Johanna Harwood (003), Joseph Dryden (004) en Sid Bashir (009) behoren tot de nieuwe generatie spionnen: de beste en slimste MI6-agenten van het moment. Professioneel, vastberaden en met een licence to kill zullen ze alles doen om hun land te beschermen.
Naast Bonds vermissing worden ze belast met nog een andere zaak: techmiljardair Bertram Paradise beweert dat hij de klimaatcrisis kan afwenden en de planeet kan redden. Maar tegen welke prijs? De nieuwe 00-agenten moeten de waarheid over zijn intenties én de verblijfplaats van James Bond zien te achterhalen, want de toekomst van de mensheid staat op het spel. En de tijd tikt door…

Vanaf het boek uit is en ik het in de boekhandel zag staan trok het boek aan mij. De cover sprak me aan en je ziet gelijk dat het om een boek gaat over James Bond of terwijl 007.
Na dat ik de achterkant gelezen had stond het boek op mijn wensenlijstje.
Wat een geluk dat ik bij de mailing van de leesclub van Thrillzone dit boek zag staan en ik heb me gelijk ingeschreven. Niet veel later kreeg ik het bericht dat ik ingeloot was en het mocht gaan lezen.
Voor goede moed begon ik aan dit boek.
Van deze auteur had ik nog niets gelezen dus had ik ook geen verwachtingen. Wel had ik een hoge verwachting van het verhaal door de achterkant van het boek en het beeld dat het om een 007 verhaal ging.

Het boek begint gelijk goed en er zit een behoorlijke actie in. Helaas niet niet later zakt dit in omdat alle personages een voorstel ronde krijgen voor mijn gevoel. Dit vertraagt het lezen voor mij en ook de aandacht.
Daarna pakt het tempo weer op en ga je ook verder in de verschillende verhaallijnen. De 3 nieuwe 00 agenten 003, 004 en 009 worden gezien als de opvolgers van 007 en moeten ook aan de slag om 007 te vinden. 007 is namelijk kwijt en niemand lijkt te weten waar hij is. Het zouden geen 00 agenten zijn als er geen snelle acties, gevaar, bommen, wereld ramp enz bij komt kijken. Maar ook is het niet duidelijk of alle agenten wel het zelfde doel voor ogen hebben. Ze lijken elkaar ook tegen te werken. Zijn ze allemaal wel te vertrouwen of zit er een spion bij.
Ondertussen is Bertram Paradise bezig de wereld te veroveren met een geweldige manier om het klimaat te redden. Maar ja is het redden van het klimaat of zijn eigen zakken.
Het is weer een race tegen de klok om de wereld echt te redden en de wereld veilig te houden.

Het verhaal is goed bedacht maar de uitvoering is voor mij erg rommelig. Soms heb je voor je gevoel 3 schermen nodig om het verhaal te kunnen volgen. Dit geeft veel storing,ruis. De 3 00 agenten zijn de belofte voor M16 maar is dit ook wel zo. Ze worden goed uitgewerkt wie het zijn en wat hun doel is. Maar dit is voor mij soms te langdradig. Als je veel 007 films gekeken hebt wil je ook de snelheid ervaren in het boek. Dit is niet wat het doet voor mij. Het wil niet zeggen dat de scenes niet filmische geschreven zijn want dat zijn ze echt wel maar het is over het algemeen te rommelig.

Tommy Verhaegen

26 april 2024 21:44

3

Dit boek is bedoeld als de opvolging van de beroemde James Bond boeken die oorspronkelijk door Ian Fleming geschreven werden.
Bond wordt vermist en niet minder dan 3 andere 00's worden op zijn spoor gezet. Ondertussen is er ook een superrijke gek van plan om de wereld te laten vergaan. Het thema is volledig in lijn met de Bond boeken, de uitwerking is dat niet. Er is een flinke scheut woke-saus overgegoten om in de smaak te vallen bij de culturele linkse bobo's.

Ook de cover doet direct terugdenken aan de oude Bond boeken maar wel met een fris kleurtje. De subtitel James Bond is vermist is, alhoewel technisch correct, eigenlijk misleidend. Dit vormt slechts een zijlijn waar in verhouding heel weinig aandacht aan besteed wordt. Al is het de bedoeling om nog boeken in deze reeks uit te brengen en dat wordt de opsporing van James waarschijnlijk verder gezet.

De 3 00's en vooral Moneypenny geven een diepe inkijk in hun privé-leven en gedachten. Dat dat nogal verknipt is, hoeft niet te verwonderen gezien hun beroep en ervaringen. Om het zo maar vlakaf en onopgesmukt uitgesmeerd te zien doet wel even slikken.
De rol van de agenten is eigenlijk die van James Bond maar dan over 3 personen gesplitst. Dat geeft meer mogelijkheden qua locaties en interacties. Wat het verschil met 007 moet benadrukken. Ze krijgen elk een andere rol toebedeeld en die is per 00 nog complex genoeg. Kim Sherwood houdt het niet bij oppervlakkige aktie, ze geeft elke agent een achtergrond en een rugzakje. De lezer krijgt de kans om mee te leven en gaandeweg de agenten beter te leren kennen. Sommige delen, zoals de flashbacks, zijn louter informatief en verduidelijken keuzes en karaktertrekken, andere zetten de lezer dan weer telkens voor verrassingen en dwingen hem/haar om de verwachtingen te herzien.

Het boek is zeer vlot te lezen, al mag er soms wel wat gegoogeld worden. Kim Sherwood schuwt de hypes noch de hypotheses die waarschijnlijk nooit werkelijkheid zullen worden. Buiten deze brede achtergrondkennis over klimaathysterie (die voor waar en apocalytpisch wordt aangenomen), quantum computers (waar de schrijfster heel wat jaren in de toekomst vertoeft), big data en master of the universe miljardairs, is en blijft het een thriller met een aantal al dan niet gemeende romantische scenes. De spanning bestaat uit martelscenes die bij de echte Bond verhalen impliciet waren en hier expliciet getekend worden. De romantiek is eerder pure seks, iets wat bij Bond ook altijd net verborgen bleef.

De 3 simultane locaties en geheime agenten duidt dan weer op het mondiale karakter van de superrijken.
Het is enigszins rommeling maar dat is het gevolg van de keuze van Kim Sherwood om de focus te leggen op het denkproces van de protagonisten. Dat is niet rechtlijnig. Zoals de karakters leren door ervaring doet de lezer dat ook. En dat is geen lijnrecht parcours.

Het woke thema is prominent aanwezig. Zoals ergens in het verhaal gezegd wordt: door leugens vaak met veel nadruk te herhalen gaan mensen dat als de waarheid zien. James Bond is hier enkel een platte commerciële truk om een grotere verkoop te realiseren en van de franchise om wij de woke-beweging aan te sluiten. Toch is de link nooit veraf en laat dat ruimte om James Bond op het einde van de reeks terug ten tonele te voeren. Of, zoals ik verwacht, sneller bij gebrek aan het verwachte succes van de nieuwe formule.

Ondanks de kwaliteiten van dit boek denk ik eerder dat Kim Sherwood de perfecte kandidaat is om het James Bond-universum de doodsteek te geven. Ik kan enkel de échte Bond-fans aanraden om te stoppen na het laatste echte Bond verhaal, ook al zijn die laatste verhalen al lang niet meer door Fleming zelf geschreven.

Nightshade

26 april 2024 21:44

3

Recensie: Double or Nothing - Kim Sherwood

James Bond is vermist en een drietal 00-agenten van de nieuwe generatie krijgen de opdracht om deze vermissing te onderzoeken en tegelijkertijd de wereld te behoeden voor de plannen van techmiljardair Bertram Paradise, die beweert dat hij de klimaatcrisis kan afwenden en de planeet hiermee denkt te kunnen redden. De klok tikt en de toekomst van de mensheid staat op het spel..

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, denk ik niet dat Kim Sherwood de perfecte persoon is geweest om dit nieuwe deel in een lange James Bond reeks te schrijven. Met hoge verwachtingen rond de naam James Bond ben ik vol enthousiasme begonnen in dit boek, maar ik was het eerste hoofdstuk nog niet door of dat enthousiasme was al gedaald tot een vriespunt.

De lange zinnen maken het verhaal al gelijk erg lastig om te volgen, er worden erg veel woorden gebruikt, maar eigenlijk maar zeer weinig verteld. Het verhaal springt van hot naar her en er is geen touw aan vast te knopen. Ik heb erg vaak terug moeten lezen in een poging de draad weer op te pakken, wat zelfs vaak gewoon niet meer lukte. Daardoor raakte het al heel snel in een neerwaartse spiraal en werd het verhaal steeds moeilijker te volgen.

Een pluspunt aan het plot is de actualiteit van enkele thema’s die een grotere rol speelden in het verhaal, dat creëert ook direct een bepaalde mate van originaliteit. Echter zijn er ook veel aspecten die al redelijk afgezaagd zijn en in zoveel meer van dit soort verhalen voorkomen dat de geloofwaardigheid er vanaf is.

Ik las voordat ik begon aan Double or Nothing vele uitspraken over hoe sterk het boek zou zijn met haar actiescènes en dat het een razendsnelle thriller zou zijn. Echter heb ik daar maar zeer weinig van gemerkt. Door de chaos door het hele verhaal heen, werd de spanning al erg snel gedoofd na een goede poging tot opbouwen ervan. Er zijn wel een aantal actiescènes, maar het voldoet absoluut niet aan de verwachting en het boek leest ook nog eens ontzettend traag weg. Waar ik normaal gesproken binnen een dag of 2-3 wel klaar zou zijn, heb ik hier haast een maand over gedaan. Ik heb het boek regelmatig geërgerd opzij gelegd en het was erg moeilijk om motivatie te vinden om er weer aan te beginnen.

Qua personages is er een goede poging gedaan tot het neerzetten van sterke personages, ieder met hun eigen verschillende eigenschappen en verleden. Helaas is daar maar weinig van te merken tijdens het lezen, door de complete chaos van de rest van het verhaal. Vele aspecten die door elkaar heen lopen, het verhaal dat van hot naar her springt zonder duidelijk doel. Over het algemeen weet ik altijd wel een band te creëren met één of meerdere personages, maar in dit boek is dat totaal niet gelukt en dat vind ik erg jammer.

Al met al heb ik Double or Nothing beoordeeld met een gemiddeld cijfer van 4,8. Er zijn wel enkele sterke punten in het verhaal te vinden, maar de negatieve opmerkingen voeren helaas de boventoon. Voor mij was dit, een boek van Kim Sherwood, eens maar nooit weer.

ranata

26 april 2024 21:44

2

Double or nothing van Kim Sherwood is het nieuwste boek rond James Bond.
Een boek rond James Bond maakt je natuurlijk sowieso al nieuwsgierig, vooral omdat je eigenlijk een actie garantie hebt.
Als er dan 3 nieuwe 00's worden geïntroduceerd en James Bond vermist wordt, ga je al helemaal op het puntje van je stoel zitten.

Misschien dat Kim Sherwood gewoon teveel wil met dit verhaal, want schrijven dat kan ze echt wel.
Maar door de vele verhaallijnen, vele personages en gebeurtenissen ben je gewoon snel de draad kwijt.
Een draad die je soms weer terug kan vinden, maar die je ook weer erg snel kwijt raakt.
Dat is jammer, want je kan veel meer met dit verhaal, waar ze zowel het milieu willen redden als James Bond willen vinden.
Wel denk ik dat als ze het zouden verfilmen het misschien beter uit de verf zou komen.

De nieuwe 00's verdienen meer dan ze krijgen in dit verhaal, want ze zijn echt wel interessant, zo heb je 003 Johanna Harwood, 004 Joseph Dryden en 009 Sid Bashir.
Op hun eigen manier gaan ze opzoek naar de organisatie Rattenfänger waarvan ze denken dat die meer weet over de verdwijning van Bond.

Er gebeurd genoeg in dit verhaal, maar toch had ik niet het idee dat het echt spannend werd, had het hele boek het idee dat ik niet meer wist waar ik was in het verhaal waardoor ik het verhaal gewoon kwijt was en je niet zo in het verhaal zat als dat ik zou willen.
Het was gewoon blijkbaar totaal niet mijn boek, dat was erg jammer, want keek echt uit naar dit boek en had ook echt zin om te beginnen met lezen.
Maar helaas meer dan 2,5 ster krijgt dit boek niet van mij.