De omslag afbeelding van het boek Moelands, Kim - De vrouw in de spiegel
Auteur(s) Kim Moelands
5
Review date 25 maart 2015

Als we op de quote van het kaft af moeten gaan, belooft dit een heerlijke thriller te worden. Dat deze quotes niet altijd stroken met onze mening, is al vaker gebleken. Maar we geven De vrouw in de spiegel het voordeel van de twijfel, want we zijn erg nieuwsgierig. En dat komt naast het kaft ook door de beloofde verhaallijn. Laten we hopen dat dit onze voorgevoelens bevestigt en dat we hier te maken hebben met een thriller van formaat.

In De vrouw in de spiegel maken we kennis met brigadier Tess Westerhout. Tess, getrouwd met Marc en moeder van een puberende zoon, kenmerkt zich als een stoere, ruige agent, die zich het kaas niet van het brood laat eten. Samen met haar collega Vincent wordt ze op een nieuwe zaak gezet; de afpersingszaak op zuivelbedrijf Latté. Het bedrijf ontvangt driegbrieven, waarbij de afpersers een flinke geldsom eisen. Als er aan deze eis geen gehoor wordt gegeven, volgt al snel het eerste slachtoffer door spijkers in een pak yoghurt. Tess en Vincent proberen alles op alles te zetten om de daders op te sporen, maar dat de dader zich niet op een presenteerblaadje aandient blijkt als ze terechtkomen in een kat en muisspel tussen de daders, een oude bekende die vastzit voor een eerdere afpersingszaak en hen. Zullen ze de daders achter slot en grendel hebben voordat er meerdere slachtoffers vallen?

Kim Moelands weet een goede rauwe thriller te schrijven. De quote op het kaft is dan ook dik verdiend. De personages en het verhaal staan als een huis. Zo zijn de personages zeer goed doordacht en in evenwicht. Elk heeft zijn eigen geloofwaardige karakter en voegt iets toe aan het verhaal. De auteur weet op een goede manier een schakeling te maken tussen personages, waardoor je makkelijk doorleest en overgaat van de een naar de ander.

Moelands weet je met haar verhaallijn en spanning van begin tot eind te boeien. De vlotte schrijfstijl, de te identificeren personages en de realistische verhaallijn maken dat je als lezer op het puntje van je stoel zit en het boek geen moment neer kunt leggen. Doorlezen en weten hoe de vork in de steel zit, dat is wat je wilt. Om dan vervolgens verrast te worden door een fantastische ontknoping, die ik niet had zien aankomen. Grandioos!

Volgt enkel nog het moment dat je het boek dan eindelijk weg moet leggen, het is uit. Achterblijvend met het gevoel: ik wil meer!

Met smart wachten we dan ook op nieuw werk van Moelands. Dat er meer in het verschiet zit is zo klaar als een klontje: lees daarvoor ook dit interview. Kom maar op met een vervolg, wij zijn er klaar voor! En dat Moelands klaar is voor het "grote thrillerpubliek" is overduidelijk!

'De vrouw in de spiegel' is een thriller van de bovenste plank die je gelezen moet hebben! Trek maar een paar dagen uit voor een heerlijk schouwspel, want wegleggen is not done! Rauw, vlot, spannend van begin tot eind en een verrassende climax. Niet meer en niet minder!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.