ibiza kiki van dijk recensie thrillzone thriller.jpg
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander
2
Review date 11 juli 2016

Maggies leven is perfect, ze is gekozen tot beste ondernemer van Amsterdam met een ontbijtketen die Nederland veroverd, moeder en echtgenote. Als cadeautje voor haar net gewonnen prijs verrast haar man Sam haar met een trip naar Ibiza.

Het eiland is haar niet onbekend, ze gaat op bezoek bij haar vriendin Floor, die op het eiland woont, met wie ze vroeger op Ibiza naar houseparty's ging. Al snel na haar aankomst op Ibiza gebeuren er rare dingen; bedreigende berichtjes van een vreemde, een onverwachte ontmoeting met haar ex Frank en er verdwijnen meisjes die vervolgens dood gevonden worden.

Kiki van Dijk heeft in Leiden de studie Internationale betrekkingen gevolgd. Na deze studie heeft ze op verschillende plekken gewoond. Met deze ervaringen schrijft ze nu een reeks van thrillers die zich op een eiland afspelen.

Zon, zee, strand en feesten het zou de perfecte setting kunnen zijn voor een spannende thriller. Helaas redt Ibiza het niet om die titel te krijgen. Het is vrij snel duidelijk dat er iets gebeurd is tussen Maggie en Frank in de tijd dat ze nog naar houseparty's ging. De verdwijning van de meisjes en de bedreigende berichtjes zouden er voor moeten zorgen dat het verhaal spannend wordt, maar doordat de verdieping in de verhaallijnen ontbreekt gebeurt dat niet.

Maar ook worden er zaken bij gehaald die vanuit het niets lijken te komen en vervolgens in het verhaal niet meer terug komen of toegelicht worden. Ik vroeg me tijdens het lezen dan ook regelmatig af waarom Kiki van Dijk niet meer tijd had besteed aan het uitdiepen van de verhaallijnen zodat het boek ook daadwerkelijk spannend werd, in plaats van al die onnodige toevoegingen. De persoon die de meisjes vermoord had en Maggie bedreigde was dan ook snel duidelijk. Al met al een boek dat door de schrijfstijl prettig leest maar inhoudelijk weinig spannend en heel voorspelbaar is.

19 april 2024 8:05

0