gstaad kiki van dijk thrillzone recensie thriller.jpg
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander
3
Review date 5 december 2020

Kiki van Dijk is in Utrecht geboren en heeft na haar Leidse studie Internationale Betrekkingen op verschillende plekken in de wereld gewoond. Ze schrijft thrillers die zich op bekende vakantiebestemmingen afspreken, waaronder Gstaad. Kiki van Dijk is een pseudoniem van een bekende Nederlandse auteur. Haar genre is, zoals gezegd, de gemakkelijke lezende 'vakantiethriller'.

Wanneer Puck een uitnodiging krijgt voor een persreis naar Zwitserland, heeft ze weinig bedenktijd. Over twee dagen begint de reis. Ze besluit er uiteindelijk voor te gaan en hoopt op deze manier los te komen van de man die haar continu achtervolgt. Eenmaal begonnen aan de reis komt ze al snel voor onverwachte situaties te staan. Als dan ook nog iemand vermoord gevonden wordt, waar ze de dag ervoor een interview mee heeft mogen houden, wordt het nog spannender. Omdat ze een oude bekende tegengekomen is, besluit Puck te blijven als de persreis gecanceld wordt. Ze wordt gevraagd om onderzoek te doen naar de reden van de moord en daar een verslag van te maken. Al snel komt ze er achter dat er veel geheimen zijn. Zal het haar lukken om de moordenaar te vinden zonder er zelf slachtoffer van te worden?

Kiki van Dijk heeft met Gstaad een spannende vakantiethriller geschreven die perfect in het genre past; snel lezend, niet te gecompliceerd en met redelijk oppervlakkige personages. De lezer krijgt genoeg informatie om het verhaal goed te volgen, maar in het begin zijn sommige situaties wat onduidelijk. Je vraagt je af wat er allemaal precies gebeurt. Omdat je pas op het einde echt duidelijkheid krijgt, heb je tijdens het lezen veel vraagtekens. Dit heeft echter geen storende werking, maar zorgt ervoor dat je alert bent op alles wat er gebeurt.

De personages zijn voldoende uitgewerkt voor de verhaallijn. Je kunt je goed inleven in de hoofdpersonen en hebt een duidelijk beeld bij de relaties tot elkaar. Je kent ze echter niet van binnen en buiten, maar dat maakt het verhaal ook vlot. Er zitten ook voldoende personages in om te kunnen raden naar de moordenaar. Kiki van Dijk houdt je hiermee betrokken. Zoals gezegd krijgen de karakters geen echte diepte, maar wanneer je je daar overheen zet (en waarschijnlijk al hebt verwacht als je het genre wat kent) is dat geen enkele belemmering.

Gstaad is een echte vakantiethriller. Het speelt zich af op een bekende vakantiebestemming, leest lekker vlot en is niet te ingewikkeld om te kunnen volgen. Er zit ook een romantische verhaallijn in met daarnaast de nodige spanning. Er zit genoeg actie in het verhaal, maar sommige situaties zijn wat voorspelbaar. Dat mag de pret niet drukken, want Gstaad is een fijne versnapering om tussendoor te lezen.

25 april 2024 15:03

0
Kiki van Dijk is in Utrecht geboren en heeft na haar Leidse studie Internationale Betrekkingen op verschillende plekken in de wereld gewoond. Ze schrijft thrillers die zich op bekende vakantiebestemmingen afspreken, waaronder Gstaad (lees hier onze andere recensies). Kiki van Dijk is een pseudoniem van een bekende Nederlandse auteur. Haar genre is, zoals gezegd, de gemakkelijke lezende 'vakantiethriller'.