florence kiki van dijk thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 28 augustus 2022

Clea is kunstrestaurateur en op een dag krijgt ze een mysterieus berichtje van een oud-studiegenootje. Ze wordt gevraagd om naar Florence te komen om een onbekend werk van een beroemd schilder te beoordelen. Clea heeft haar bedenkingen, gezien haar verleden met Florence, maar kan het avontuur niet weerstaan en besluit om in het vliegtuig te stappen. Eenmaal in Florence komt haar studiegenootje Tanya niet opdagen op de afgesproken tijd en locatie. Clea raakt al snel verstrikt in een reeks van mysterieuze gebeurtenissen en langzaamaan lijkt niemand nog te vertrouwen. Clea is geheel op zichzelf aangewezen, en worstelt bovendien met haar eigen verleden in de stad. Is ze in staat om de waarheid te achterhalen en Florence levend te verlaten?

Florence neemt de lezer mee naar een van de beroemdste kunststeden, de hoofdstad van Toscane, in het midden van Italië. Kiki van Dijk weet deze setting goed en realistisch neer te zetten. Ook al ben je er nog nooit geweest, je voelt je gelijk in Italiaanse sferen met de karakteristieke gebouwen, warme temperaturen en oude straatjes en pleinen met drommen toeristen. De rijkelijke kunstgeschiedenis waar Florence om bekend staat, speelt een centrale rol in het verhaal. Hiermee heeft van Dijk het ingrediënt te pakken voor een zeer sterke verhaallijn die tot het einde boeiend is.

Wat we gewend zijn van het genre zomerthriller is dat met behulp van een proloog direct een spannende situatie wordt neergezet. Hiermee wordt de lezer direct op scherp gezet en de nieuwsgierigheid aangewakkerd. We volgen het verhaal vervolgens vanuit twee perspectieven, dat van Clea en vanuit Tanya. Deze wisseling wordt goed duidelijk gemaakt door het perspectief van Tanya in cursief te schrijven. Wanneer Tanya verdwijnt blijven we een tweede perspectief volgen, in eerste instantie is niet geheel duidelijk van wie, maar al gauw ontdekken we wie dit is. Door het verhaal vanuit twee personen te volgen, krijg je meer inzicht in de karakters en hun achtergrond.

Hoewel de personages niet heel erg worden uitgediept, heb je als lezer wel een goed beeld bij het hoofdpersonage Clea. Van Dijk geeft dit personage meer inhoud door haar verleden met de stad Florence te verwerken in het verhaal. Zo worstelt Clea met het verlies van haar ongeboren kind en de zelfmoord van haar toenmalige vriend.

Florence is een vleugje Da Vinci Code verpakt als een vlotlezende zomerse vakantiethriller. In één woord is Florence simpelweg genieten!

Kiki van Dijk is een succesvolle Nederlandse schrijfster, die op verschillende plekken in de wereld heeft gewoond. Ze schrijft thrillers die zich afspelen op bekende zomer en winterbestemmingen (lees hier onze andere recensies). Kiki van Dijk is het pseudoniem van een bekende Nederlandse auteur.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.