bali kiki van dijk recensie thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 27 juni 2018

Evi is de dochter van Cita en Jasper. Ze verblijft een poos op het prachtige eiland Bali. Het contact tussen moeder en dochter is stroef. En dat is anders dan het contact tussen vader en dochter, dat een stuk beter is. Dan gebeurt er iets verschrikkelijks. Evi is vermist en achtenveertig uur spoorloos te zijn, vertrekt Cita naar Bali om haar dochter te zoeken. Jasper mag helaas niet mee van de reclassering. Hij vecht namelijk tegen alcoholverslaving en probeert zijn leven op het rechte pad te krijgen. Lukt het Cita om Evi te vinden en het contact met haar te herstellen?

In ruim veertig korte hoofdstukken en 292 pagina's maken we kennis met Cita in Bali, het nieuwste boek van de Nederlandse auteur Kiki van Dijk. Het past in de lijn van 'gemakkelijke leesbare' vrouwenthrillers zoals die ook door Linda van Rijn en Suzanne Vermeer worden geproduceerd. Toch is van Dijk wel een auteur die wat serieuzer oogt. Cita is de hoofdpersoon in Bali en om haar draait dus het verhaal. Ze is te typeren als een moeder die zeer gedreven, zakelijk, maar ook verborgen emoties heeft. Het is een ijsberg, want ze probeert veel te verbergen. Bali is geen onbekend terrein voor haar. Er liggen mooie, maar ook nare herinneringen op het eiland verscholen. Het is er haar erg aan gelegen om het contact met haar dochter te herstellen. Maar daarvoor moet zij haar eerst vinden, wat logisch is, zou Cruijff zeggen. Maar dat levert een enorme zoektocht op. Tijdens die speurderijen weet van Dijk ook nog wat cultuur onder de aandacht te brengen. Zo maakt de lezer kennis met de spirituele gewoontes op Bali en de heerlijke gerechten die de bewoners er serveren. Het water loopt je door de mond wanneer Kiki van Dijk deze gerechten op wel heel smakelijke wijze beschrijft. Ook een stukje historie wordt aangestipt. Zo gaat het onder andere over de verschrikkelijke aanslagen op Kuta, waarbij destijds ruim tweehonderd doden vielen. Zo leert de lezer dat Bali een eiland met vele gezichten is. En al die zaken weet van Dijk op knappe wijze te presenteren. Haar schrijfstijl is vlot, to-the-point en makkelijk leesbaar.

De spanning is in het begin van het boek nog niet heel voelbaar. Maar gaandeweg Bali wordt het steeds meer opgebouwd en dit stapelt naarmate er meer incidenten plaatsvinden. De afwisseling tussen de zoektocht van Cita en het gevecht van Joris tegen de alcohol en zijn wanhoop niets te kunnen doen in de zoektocht naar Evi zijn duidelijk voelbaar. De afstand en toch ook de warmte tussen beide ouders maken dat Bali naast een thriller ook een romantische inslag heeft. Het slot van het boek is enorm spannend. En de dader(s)? Hierin schotelt van Dijk toch wel een heerlijk onverwachte wending uit de hoge hoed.

Kiki van Dijk weet met Bali een stukje romantiek, sfeer, cultuur en spanning samen te brengen tot het heerlijke boek dat Bali is. Puur vakantiegenot!

Redactie

27 maart 2024 4:02