dichter des doods kick ditzel thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Kick Ditzel
Uitgeverij(en) Palmslag
3
Review date 10 juni 2024

Kick Ditzel, bekend als productmanager voor HR-Dashboards, maakt een verrassende wending in zijn carrière met zijn debuutthriller Dichter des doods. ThrillZone had het voorrecht het manuscript te ontvangen en het lezen van zijn eerste boek was een bijzondere en leuke ervaring. Ondanks dat dit zijn debuut is, levert Ditzel een solide en boeiend werk af.

Het verhaal volgt Sophie tijdens haar eerste dagen bij de recherche in Enschede, waar ze net is komen wonen na overplaatsing. In haar eerste zaak wordt ze geconfronteerd met de slachtoffers Jaap en Cor, wiens levens verweven lijken met de poëtische dreiging van een mysterieuze dichter. Deze unieke structuur houdt de lezer geboeid. Het blijft echter niet alleen bij deze moorden; langzaam beginnen er verbanden te ontstaan. Sophie neemt hierin het voortouw en het wordt een race tegen de klok om de dader te stoppen voordat er nog meer slachtoffers vallen.

Kick Ditzel hanteert een gedetailleerde schrijfstijl, waarbij hij veel uitlegt over de situaties en gebeurtenissen. Hoewel dit soms fijn is, kan het ook overbodig aanvoelen. Het zou de lezer meer vrijheid geven om deels zelf de invulling te geven aan het beeldende aspect van het verhaal. Het verhaal is vlot geschreven met hoofdstukken van een aangename lengte. Een interessante toevoeging is het liefdesleven van Sophie, dat door het verhaal heen is verweven. Hoewel het niet altijd duidelijk is of dit een meerwaarde biedt voor haar karakter, zijn deze uitstapjes wel vermakelijk om te lezen.

De diepgang in het onderzoek naar de moorden is merkbaar, maar soms lijkt het leggen van verbanden wat vergezocht. Toch zijn de verschillende moorden goed in het verhaal verweven en worden ze boeiend verteld vanuit het perspectief van de slachtoffers. Deze toevoegingen dragen zeker bij aan de spanning en het begrip van de situatie.

Naast het onderzoek krijgt de lezer in Dichter des doods ook fragmenten vanuit de moordenaar te lezen. Hoewel zijn karakter juist bewust niet diep wordt uitgewerkt, wordt wel duidelijk wat hem drijft tot zijn daden. Daarnaast komen er diverse thema's aan bod zoals familiebanden, dog play, homoseksualiteit, pesten en zelfs een klein politiek standpunt, wat het boek een rijke gelaagdheid geeft.

Al met al heeft Kick Ditzel met Dichter des doods een veelbelovend begin gemaakt van zijn auteurscarrière. Het is meer een detectivethriller met een gedogen onderzoek dan een zenuwslopende thriller, maar het verrassende einde maakt veel goed. Het is een aanrader voor liefhebbers van het betere detectivewerk.

Danielle van Wieren