De omslag afbeelding van het boek Follett, Ken - Code Rebecca
Auteur(s) Ken Follett
4
Review date 30 april 2018
Categories Spionage

Het is 1942. De troepen van Hitler stormen door Rusland en Afrika. Een groot deel van Europa is bezet door de Duitsers. Het lijkt een onomkeerbaar proces; wereldhegemonie ligt in het verschiet voor Adolf Hitler. Ook in Egypte kloppen de Duitse troepen van Erwin Rommel op de deuren van grote steden. De Engelsen lijken niet in het verweer te kunnen brengen tegen het beruchte Afrika-korps. En al helemaal niet wanneer de Duitsers op miraculeuze wijze een aantal veldslagen op hun naam schrijven. Is er verraad in het spel? Het lijkt er wel op, want net voor deze slagen is de Duitse spion Alexander Wolff in Alexandrië neergestreken. Middels de sensuele Sonja weet hij Engelsen om de vinger te winden, waarna hun geheimen een gemakkelijke prooi voor Wolff zijn. Maar dan heeft hij buiten kapitein Vandamm gerekend. Die zet, vanaf de Engelse kant, eenzelfde kaart in met een beeldschone verleidster. Zij moet Wolff zien te vinden en verleiden, waarna zij zijn geheimen moet ontfutselen. Wat ontspint, is een spannend kat-en-muis spel...weet Vandamm het tij op tijd te keren?

De Engelse auteur Ken Follett was tot 1978 journalist. Daarna wierp hij zich op het schrijven van thrillers. Code Rebecca is een van de eerste boeken van de hand van Follett en is te typeren als een spannende spionageroman. Uitgeverij Boekerij heeft besloten het vroegere werk van de Engelsman opnieuw in mid-price uit te geven en dat is een compliment waard.

Alles draait in Code Rebecca om het elkaar in de luren leggen. Aan de ene kant zien we de spion Alexander Wolff, van wie zelfs de naam sluw is. Hij wordt door de Duitsers in Egypte gedropt om de Engelse plannen te stelen. Aan de andere kant zien we de wat hautaine kapitein Vandamm, die net zijn vrouw in de oorlog heeft verloren. Hij krijgt signalen dat er een Duitse spion actief is en gaat zelf, ondanks tegenwerpingen van zijn leidinggevende, op zoek naar Wolff. De twee lijken om elkaar heen te draaien en zijn steeds net een stap te langzaam om de ander te vinden. Dat doen ze in de hete woestijn van Egypte, een omgeving die Follett door zijn gedetailleerde omschrijvingen goed tot leven weet te wekken. De lezer voelt het zweet al over zijn rug lopen bij het lezen van de ontberingen...

Het verhaal speelt zich af tegen de Duitse opmars in 1942 in Noord-Afrika en dat brengt een spannende tijdsdruk met zich mee. De kenner van zijn of haar geschiedenis weet dat Rommel tot stoppen werd gebracht bij El-Alamein, maar toch is het spannend om te lezen of Vandamm zijn Duitse concurrent te snel af is. Die spanning laat echter wel even op zich wachten. Tot 2/3 van het boek kabbelt het verhaal door, totdat in de laatste fase een versnelling wordt bijgeschakeld en de snelheid erin komt. Follett zal dan al wat lezers zijn kwijtgeraakt, want in het begin is Code Rebecca een wat vlak en constant boek. Follett neemt zijn tijd om de karakters grondig te introduceren. De liefhebbers van spionageromans zullen het boek echter wel kunnen waarderen. Overigens komen her en der in het boek ook expliciete seksscènes voor. Daar moet je wel 'tegen kunnen', want ze zijn een belangrijk onderdeel van de verhaallijn.

Code Rebecca is een goede spionageroman, die echter wel tijd heeft om op gang te komen. Wat uiteindelijk ontspint, is een spannend kat-en-muis spel tussen twee vijandelijke spionnen.

Chris van der Brug

23 april 2024 0:46