de honger kasper van beek thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Kasper van Beek
5
Review date 30 maart 2024

Na een weekendje in hun tweede huis in Limburg te zijn geweest, keren Liam Sandberg, zijn vrouw Evi en dochter Yana terug naar hun huis in Amsterdam. Op de salontafel vinden zij een onbekende afstandsbediening met daarop een papiertje met de woorden PLAY. Als zij de afstandsbediening gebruiken, verschijnt op het scherm hun eigen woonkamer gefilmd vanuit een hoog standpunt. Vervolgens is op zes afzonderlijke schermen ook een ander deel van het huis zichtbaar. Iedereen in het huis is een jaar lang 24 uur per dag gefilmd. Met de afstandsbediening kan door het jaar heen gespoeld worden. Liam belt de politie en er worden zeventien verborgen camera’s in het huis gevonden. Rechercheur Isabella Neri staat bij haar eerste zaak, sinds een tijd gedwongen afwezig te zijn geweest, voor een raadsel.

De honger mag met recht tot het thrillergenre worden gerekend. Het verhaal staat bol van de spanning en als lezer wordt je meegesleept van de ene naar de andere gebeurtenis. Ieder personage in het boek lijkt wel iets te verbergen en als lezer tast je lang in het duister naar de dader en het motief. Het boek is vanuit het oogpunt van beide hoofdpersonen Isabella en Liam geschreven. Deze personages, hun gedachten en beweegredenen, zijn door Van Beek sterk neergezet. Het boek leest als een televisieserie, de scenes volgen elkaar snel op en voortdurend voorzien van intrigerende gebeurtenissen, complimenten!

De ware aard van de dader blijft lang onduidelijk, wat een mooie spanningsboog met zich meebrengt tot aan de ontknoping. Het slot is sterk en verrassend. De honger meet zich met de thrillertoppers van Nederlandse bodem en geldt dan ook als een echte aanrader.

Kasper van Beek heeft zijn ervaring als film,- en televisieproducent verwerkt in De honger. Het scenario zou zo kunnen dienen voor een film of een serie. Van Beek debuteerde al sterk met zijn vorige boek Vogelvrij. Daarmee stond hij op de shortlist voor de Gouden Strop en de Schaduwprijs en kwam hij op de longlist van de ThrillZone Awards 2018 terecht. De honger is minimaal van hetzelfde niveau en misschien nog wel een tikkeltje beter. Van Beek; een kracht om rekening mee te houden!

1 mei 2024 15:17

0

Kasper van Beek heeft zijn ervaring als film,- en televisieproducent verwerkt in De honger. Het scenario zou zo kunnen dienen voor een film of een serie. Van Beek debuteerde al sterk met zijn vorige boek Vogelvrij (lees hier de ThrillZone recensie nog eens terug). Daarmee stond hij op de shortlist voor de Gouden Strop en de Schaduwprijs en kwam hij op de longlist van de ThrillZone Awards 2018 terecht. De honger is minimaal van hetzelfde niveau en misschien nog wel een tikkeltje beter. Van Beek; een kracht om rekening mee te houden!