De omslag afbeelding van het boek Marlantes, Karl - Matterhorn
Auteur(s) Karl Marlantes
Uitgeverij(en) Meulenhoff
5
Review date 26 december 2022
Categories Roman

Karl Marlantes (1945) is een Amerikaanse schrijver en een Vietnamveteraan, waar hij jarenlang als luitenant vocht. Hij ontving meerdere medailles, zoals het Navy Cross en de Bronze Star. Het was altijd al zijn plan om de ervaringen opgedaan in deze verschrikkelijke oorlog aan het papier toe te vertrouwen. Deze reis duurde uiteindelijk 33 jaar. In 2010 verscheen zijn roman Matterhorn, die in 2011 vertaald in het Nederlands uitkwam.

Matterhorn is eigenlijk een autobiografisch boek over Marlantes en dat merk je aan alles. Het boek verhaalt over tweede luitenant Mellas vanaf de aankomst in Vietnam. We schrijven 1969, de Vietnamoorlog is op zijn hoogtepunt. In de V.S. beginnen burgers zich te verzetten tegen deze zinloze strijd, maar Mellas heeft zich vrijwillig opgegeven om dienst te doen. Het is een keuze ingegeven door patriottisme, maar ook door een zekere zin naar avontuur en het gevoel een held te willen zijn. De 21-jarige Mellas is aangekomen op een modderige heuvel ergens in de binnenlanden van Vietnam. Daar maken we kennis met zijn peloton. Al snel merkt Mellas dat de strijd eigenlijk helemaal niet zo idyllisch is als hij misschien van tevoren dacht. Ze vechten niet alleen tegen een onzichtbare vijand, maar ook tegen de jungle die hen aan alle kanten omringt en het lijkt te willen verzwelgen. Daarbovenop komt nog de interne strijd binnen het peloton, vooral veroorzaakt door raciale spanningen. Aan al deze spanningen moet Mellas het hoofd zien te bieden en ondertussen ook nog in leven zien te blijven. En dat in een oorlog waar de levensverwachting van een tweede luitenant op het slagveld zestien minuten was.

Marlantes heeft de Vietnamoorlog in al zijn rauwheid neergezet en dat door de ogen van zijn alter ego Mellas. Het verhaal is realistisch en laat niets aan de verbeelding over. Oorlog is zinloos en voor helden is er weinig te zoeken. Hij laat dat prachtig zien door een verschuiving in de motivatie van Mellas: van held willen zijn tot alleen nog maar willen overleven. Marlantes heeft een aangrijpend en indrukwekkend oorlog epos geschreven. Verplichte kost voor de boekliefhebber.

28 maart 2024 9:15

0