de plicht karin thomas thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Karin Thomas
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 15 april 2023

Karin Thomas is het pseudoniem van Karin Hazendonk. Ze is geboren in 1961 te Utrecht. Op haar eerste verjaardag verhuisde ze met haar ouders naar Waddinxveen en daar woont ze nog steeds met haar man en inmiddels drie herders. Vanaf het moment dat ze kon lezen, waren boeken haar grote liefde en begon ze met het schrijven van verhaaltjes. Het duurde toch nog tot 2013 dat ze zich, naast haar baan als boekhouder, serieus op het schrijven ging toeleggen. Haar thriller De Plicht is haar debuut als pseudoniem. Onder haar echte naam verschenen onder andere Blun, Waanidee, De dood heeft blauwe ogen, en Ongenadig.

Jef Dekker, een advocaat bij een klein kantoor, krijgt de strafzaak van crimineel Herman H. in handen. Dit gebeurt op hetzelfde moment dat hij met zijn zwangere vrouw Eva van Amsterdam naar een villa in een nieuwbouwwijk van Lelystad verhuist. De zaak slokt hem volledig op. Gelukkig sluit zijn vrouw een hechte vriendschap met hun buurvrouw Ellen. Wanneer hun dochtertje eindelijk is geboren, krijgt hun leven een griezelige wending. Omdat er iets mis is gegaan met de aanvraag voor kraamzorg, biedt haar buurvrouw haar diensten als verpleegster aan. Maar zijn de motieven van Ellen en haar man van puur vriendschappelijke aard? Dan volgt er een verdwijning. De politie zet alles op alles om de zaak op te lossen en tot een goed einde te brengen. De verkeerde keuzes van Jef lijken te resulteren in een dodelijk kat-en-muisspel die het leven van zijn vrouw en pasgeboren dochter op het spel zetten.

Het verhaal begint met Herman die wordt gearresteerd, en daarmee weet Karin Thomas haar lezers vlot het boek in te trekken. Moeiteloos weet ze de flow van deze insteek vast te houden, ook wanneer het perspectief naar Eva, de zwangere vrouw van Jef draait. Daarnaast zal Thomas dieper op het verleden van Herman ingaan.

Het is niet moeilijk om de verbanden tussen de personages te zien: Jef krijgt als advocaat de zaak van Herman. Dit gebeurt tot grote schrik van Eva. Herman wordt namelijk voor nogal wat veroordeeld: onder andere voor moord, dood door nalatigheid, mensenhandel en belastingfraude. De vraag is dan ook of Jef hem nog wel vrij kan krijgen.

De schrijfster laat een scherpe blik op de prostitutie zien, vooral als we het hebben over de grondbeginselen ervan. Feilloos laat ze zien hoe dit in zijn werk ging, en vermoedelijk nog altijd gaat. Tegelijkertijd gaat ze over op de ontvoering van de inmiddels twee maanden oude baby van Eva en Jef. Iets dat de lezer zeker niet ongemoeid laat, zelfs de nodige kippenvel en huiveringen zal opwekken. Kortom, criminaliteit drukt een grote stempel in De Plicht.

De personages hebben voldoende achtergrondverhaal, dat in het begin een nauwe rode draad vormt. Later wordt duidelijk, hoe deze eindjes in elkaar zullen passen. Telkens als de lezer denkt het geheel te begrijpen, duikt er opnieuw een wending op die de lezer op het verkeerde been kan zetten.  De schrijfster lijkt het misschien wat simpel rond te werken, zeker als de lezer bepaalde dingen gaat realiseren, maar ondanks dat houdt ze haar lezer ongenadig op de stoel: de lezer wil onverhoopt weten hoe het dan wel allemaal zit.

Uiteraard heeft alles een verbinding met elkaar, en valt het allemaal netjes op zijn plek. De oplettende thrillerliefhebber kan de ontknoping echter al wel aan zien komen. Het is hoe dan ook, op misschien enkele dingen na, goed uitgewerkt. Er zijn dingen die niet helemaal helder worden, iets dat overigens niet echt storend is. Al met al zit De Plicht goed in elkaar. Zoals met het eerdere werk van deze auteur, zet het verhaal ook deze keer weer aan het denken, met name over de corruptie binnen het Nederlandse rechtssysteem.

Het blijft onverhoopt spannend tot het einde. Opnieuw weet de auteur te imponeren. Karin Thomas weet hoe ze thrillers moet schrijven.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.