zonder angst karen rose thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Sacramento
Auteur(s) Karen Rose
4
Review date 11 maart 2023

Karen Rose schrijft bestsellers die meermaals zijn bekroond. Haar thrillers zijn spannend en bevatten altijd een flinke dosis romantiek. Daardoor is haar stijl heel herkenbaar. Zonder angst is haar 27ste boek. De boeken zijn onder te verdelen in de verschillende steden waar ze zich afspelen, bijvoorbeeld Chicago, Cincinnati en Baltimore. De reeks waar Zonder angst onder valt speelt zich voornamelijk af in Sacramento.

FBI agent Gideon en zijn zus Mercy zijn ooit ontsnapt aan de Eden-sekte van Pastor. Dit is reeds beschreven in Op de vlucht en Genoeg gezegd. Deze Pastor houdt zijn volgelingen geïsoleerd van de buitenwereld, onder andere voor persoonlijk en seksueel gewin. Gideon en zijn zus hebben gezworen om niet te zullen rusten voordat ze de sekte hebben ontmanteld en de volgelingen hebben bevrijd. Met gevaar voor eigen leven zetten ze alles op alles om Pastor ten val te brengen, daarbij geholpen door Gideon’s collega Tom Hunter en ex-hospik Liza.

Binnen de sekte woedt ondertussen een strijd om de macht (geld) tussen Pastor en diens zoon DJ Belmont. Genoeg ingrediënten voor een spannend boek dus.

De stijl van Karen Rose kenmerkt zich door een spannend verhaal, waarbij de moorden je om de oren vliegen en een onbeantwoorde liefde. Dit is allemaal verpakt in een boek van 589 pagina’s. Ze weet het voor elkaar te krijgen om je als lezer continu te boeien. Daarbij moet je wel bij de les blijven om alle verbanden tussen de karakters die langskomen te begrijpen. Ook hier is ze een meester in, al kan het soms te veel worden en moet je er bijna een stamboom naast hebben liggen om bij te houden wie bij wie hoort en wie waarvan kent.

Zonder angst is een vervolg op de vorige Eden-boeken maar ook heel goed separaat te lezen. De spanning zit hem in de onvoorspelbaarheid van DJ Belmont, die zijn haat projecteert op iedereen die hem dwarszit. Zijn lijstje wordt gedurende het boek steeds groter en daarmee ook zijn moordzin. Karen Rose houdt zich wat dat betreft niet in, want het bloed vloeit rijkelijk. Je wordt meegenomen in de zoektocht van DJ Belmont naar Gideon en Mercy, maar ook in zijn zoektocht naar het geld van sekte. Hij wil zijn handen graag op de 50 miljoen leggen.

Daartegenover staat de zoektocht van FBI-agent Tom Hunter naar de verblijfplaats van de sekte en de verblijfplaats van DJ Belmont. Hunter, ex-basketballer, is een nieuwe FBI-agent die vooral vanachter zijn computer de zoektocht naar Eden voortzet. Een en ander komt in een stroomversnelling als er een email om hulp vanuit Eden gezonden wordt. Dan is het spel pas goed op de wagen. Daarnaast is er ook nog de onbeantwoorde liefde tussen hem en Liza, wat zijn kijk op de zaak niet makkelijker maakt.

Karen Rose maakt handig gebruik van de nodige plotwendingen om de spanning nog wat op te voeren en weet er ook een gezonde dosis romantiek in te verwerken. De manier waarop ze alle verhaallijnen weet te combineren getuigt van het nodige vakmanschap en zorgt ervoor dat je tot het laatste moment in het boek blijft. Ze laat wederom zien tot de top van de romantische thriller te horen.

Natuurlijk is het eind goed , al goed, vinden de geliefden elkaar, worden de slechteriken onschadelijk gemaakt en de mensen uit Eden geholpen. Precies waarvoor je Rose leest. Op naar de volgende stad is het vermoeden!

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.