wrede leugens karen rose thriller recensie thrillzone.jpg
Serie San Diego
Auteur(s) Karen Rose
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 3 maart 2024

In Wrede leugens volgt de lezer rechercheur Kit McKittrick die een onderzoek start na een melding van psycholoog Sam Reeves. Eén van zijn cliënten heeft details gegeven over een reeks onopgeloste moorden. Ze is vastbesloten deze cold case op te lossen, maar ondertussen is ook Sam in deze zaak gedoken. Ze botsen regelmatig in hun afzonderlijke onderzoeken, maar worden uiteindelijk gedwongen om samen te werken om een van de dodelijkste seriemoordenaars te vinden waarmee San Diego ooit is geconfronteerd.

Karen Rose staat bekend om haar thrillers waarin ook de romantiek een grote rol speelt, en in haar laatste boeken nam dit een steeds grotere plaats in. Het is goed om te zien dat de spanning in Wrede leugens weer op de voorgrond staat en dat haar vakmanschap om een ijzersterke thriller te schrijven nog springlevend is.

We volgen Kit McKittrick , een rechercheur, die haar sporen goed aan het verdienen is. Zij is echter wel getekend door haar verleden en dat draagt ze gehele boek met zich mee. We zien een persoon die het heel graag heel goed wil doen, heel gedreven is, maar die ook beseft dat ze het verleden niet ongedaan kan maken en dat maakt dat er altijd een soort van barriere om haar heen hangt waarmee ze iedereen op een afstandje houdt.

Aan de ander kant heb je de open psycholoog Sam Reeves, die ook een en ander achter de rug heeft maar met een open blik naar de wereld om zich heen kijkt en ook het goede wil doen.

Samen, maar toch apart, nemen ze het op tegen een seriemoordenaar die het vooral voorzien heeft op slanke jonge meisjes. Het blijkt dat Sam en Kit samen meer zijn dan 1 +1 = 2. Ze vullen elkaar heel goed aan, zonder dat ze zich van elkaar bewust zijn. Wat volgt is een zinderend verhaal waarin je leeft tussen hoop en vrees, de gruwelijkheid van het bestaan meemaakt en ontroering ervaart als het verhaal zijn climax nadert.

De romantiek heeft deels plaatsgenomen op de reservebank. Karen Rose heeft een keihard verhaal geschreven als in haar begindagen. Natuurlijk ontbreken de pater en moeder familias niet, en ook het nodige comfortfood komt langs zoals we van haar gewend zijn. Wie een verhaal wil lezen wat spanning met zich meedraagt van begin tot eind en waar de nodige plotwendingen in voorkomen kan met dit boek goed uit de voeten.

Kit en Sam zijn hopelijk een blijvertje waar de lezer nog lang plezier van kan  beleven. Gezien het einde van het boek kan het haast niet anders dat we nog even in San Diego blijven en dat dit het begin is van een nieuwe serie. Laat maar komen!

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.