vijf voor twaalf karen rose thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Karen Rose
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 18 november 2023

De nieuwste thriller van koningin van de romantic suspense Karen Rose, Vijf voor twaalf, levert een meeslepende leeservaring die zich afspeelt in de intrigerende stad New Orleans. In tegenstelling tot haar gebruikelijke aanpak waarin speurders vaak de hoofdrol spelen, staat deze keer een team van privédetectives centraal in het verhaal.

Het verhaal begint met chef-kok Gabe Herbert, wiens leven wordt overschaduwd door het politiewerk van zijn vader. Wanneer de dood van zijn vader officieel wordt afgedaan als zelfmoord, rijzen er serieuze twijfels bij Gabe. Hij vermoedt dat duistere krachten binnen het politiekorps geheimen proberen te begraven. Vastberaden om de waarheid te achterhalen, schakelt Gabe het privédetectivebureau in waarvoor Molly werkt in. Molly -een moedige Irak-veteraan- en haar collega’s beginnen een grondig onderzoek.

Ondertussen ontsnapt Xavier, een student geneeskunde uit Houston, ternauwernood aan een aanslag op zijn leven. De dreiging lijkt verband te houden met een schokkende gebeurtenis uit zijn jeugd: als vijfjarig jongetje was hij getuige van een moord tijdens orkaan Katrina. Rocky, de vader van Gabe, was ooit bezig met zijn eigen onderzoek om de waarheid over die moord te achterhalen en om Xavier te beschermen. Xavier vlucht naar New Orleans, waar hij Gabe ontmoet, en samen met Molly en haar team beginnen ze aan een ingewikkeld en gevaarlijk avontuur. Molly en haar collega’s zetten alles op alles om Xavier en het gezelschap veilig te houden, terwijl ze proberen de duistere geheimen en misdaden te ontrafelen die teruggaan tot de top van de politie van New Orleans.

Wat Vijf voor twaalf extra intrigerend maakt, is hoe Rose de gebeurtenissen van orkaan Katrina weet te beschrijven. Ze neemt de lezer mee naar die noodlottige nacht. Dat doet ze op een zeer realistische wijze, waardoor de lezer de impact van deze historische gebeurtenis intens kan beleven.

Bovendien biedt Vijf voor twaalf een fascinerend perspectief doordat we niet alleen in het hoofd van de goede personages kijken, maar ook in dat van de bad guy. Dit voegt een extra laag van spanning en complexiteit toe aan het verhaal.

Vijf voor twaalf is -zoals we van Rose gewend zijn- een goede combinatie van spanning en romantiek, waarbij de karakters gedurende het verhaal aanzienlijk evolueren en de complexiteit van thema’s als corruptie en vertrouwen diepgaand worden onderzocht. Rose weet de sfeer van New Orleans prachtig vast te leggen en biedt de lezer een levendige inkijk in de stad en de rijke cultuur.

Dit alles maakt van Vijf voor twaalf een boeiende thriller die niet alleen de typische spanning en romantiek van Rose bevat, maar ook een indrukwekkend verhaal verteld van moed, doorzettingsvermogen en het ontrafelen van duistere geheimen. Je wordt meegesleept in de mysterieuze en gevaarlijke wereld van New Orleans en het avontuur van de personages, terwijl ze de waarheid proberen te onthullen en gerechtigheid nastreven.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.