uit de schaduw karen rose thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Cincinnati
Auteur(s) Karen Rose
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 12 april 2022

Laten we direct maar met de deur in huis vallen: de Amerikaanse misdaadauteur Karen Rose heeft ons wederom enorm vermaakt met haar 24e en tevens nieuwste thriller Uit de schaduw. Alle ingrediënten voor een romantische thriller met een dosis spanning zijn aanwezig en dat is de mix die Rose zo goed beheerst. De auteur is geboren in Baltimore en schrijven is vanuit een groeiende hobby begonnen. Het schrijven gaat haar inmiddels goed af en heeft ze wereldwijd meerdere bestsellers op haar naam staan. Ook weet de auteur een vleugje non-fictie in het verhaal te weven. Dani Novak en haar broers, Deacon en Greg, hebben namelijk het syndroom van Waardenburg, net zoals Karen Rose. Het syndroom van Waardenburg is een genetische aandoening die voornamelijk effect heeft op het gehoor en pigmentatie.

Micheal Rowland is vanaf zijn geboorte doof en heeft de zorg van zijn vijfjarige broertje Joshua op zich genomen. Dit vanwege nalatigheid van zijn moeder. Zijn stiefvader is pedofiel en heeft Micheal al meerdere malen misbruikt. Wanneer zijn stiefvader Joshua vergokt aan een andere pedofiel neemt Micheal zijn broertje mee en rent weg. Hij is vastbesloten om zijn broertje te beschermen. Micheal komt in meer problemen als hij getuige wordt van de moord op zijn stiefvader. Wanhopig kloppen ze aan bij Joshua’s voetbalcoach en journalist Diesel Kennedy. Diesel merkt op dat Micheal gewond is en neemt de jongens mee naar Dr. Novak. Dani Novak is een dokter met verstand van gebarentaal en een vrouw die het hart van de coach heeft gestolen. Echter houdt Dr. Novak hem op afstand. Langzamerhand vloeit bij Dani de liefde tussen de kieren door en het verlangen naar Diesel neemt toe…

In Uit de schaduw komen twee langlopende terugkerende personages samen en bereikt deze lijn dan eindelijk de climax. Al snel komen Diesel en dokter Dani Novak erachter dat Micheal gevaar loopt omdat hij het gezicht van de moordenaar heeft gezien. Deze moordenaar is namelijk bezig om vakkundig zijn sporen uit te wissen door iedereen te vermoorden die hem maar zou kunnen herkennen. Micheal is de volgende. Ze vrezen voor Micheal zijn veiligheid en Dr. Novak neemt de kinderen in huis, die voorzien is van alle snufjes op gebied van veiligheid.

Karen Rose weet in Uit de schaduw het ware moederhart in tweehonderd stukjes te breken en deze met fijngevoeligheid en een dosis empathie, liefde en gevoel weer aan elkaar te plakken. Ze weet met moeilijke onderwerpen, zoals kindermisbruik en een communicatiebarrière, de vinger op de zere plek te leggen door het falen van ouderschap en het -of gebrek aan- beschermen van je kostbaarste bezit. Dit beschrijft Rose met een tederheid rondom Joshua en Michael, die zijn broertje wilt beschermen tegen al het kwaad van buitenaf. Zelfs al kost het hem zijn eigen lichaam.

Het verhaal kent een trage start. Dit komt mede door de vele namen. Maar eenmaal op die trein gaat het verhaal in een rap tempo door naar een enigszins voorspelbaar maar volledig plot. Karen Rose weet in Uit de schaduw de bijzondere koppeling te maken tussen kindermisbruik en romantiek. Dit is een gewaagde combinatie maar in deze verhaallijn komt het prima tot zijn recht.

De personages krijgen daarnaast genoeg volume om ze diepgang te geven. De kwetsbaarheid, verlangens en lust, maar ook de onschuld, is op de pagina’s voelbaar. Dit doet de auteur slim door kleine uitstapjes te maken naar de gedachten die er op dat moment zijn.

Karen Rose is er in geslaagd een geweldige romantische thriller te schrijven met een gezonde dosis spanning. Het verhaal kent een pijnlijk onderwerp maar Rose beschrijft dit puur en met een bepaalde zachtheid, waardoor dit een beladen leeservaring is met een rauw randje.

Danielle van Wieren