een van ons is terug karen m mcmanus thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Karen M. McManus
Uitgeverij(en) Van Goor
3
Review date 1 januari 2024

Het was het jaar 2017 toen Karen M. McManus de wereld veroverde met haar thrillerdebuut Een van ons liegt. Deze thriller vol twists, suspense en romantiek stond 130 weken in de New York Times bestsellerlijst, werd in 40 verschillende landen wereldwijd verkocht en is nu zelfs te zien als televieserie. Na het succes van Een van ons liegt schreef McManus in rap tempo vier standalones en bracht ze Eerlijk duurt het langst, het vervolg op Een van ons liegt, uit. Zoals het gezegde luidt komt al het goede in drieën en dus besloot McManus met Een van ons is terug de serie voorlopig af te ronden.

Ruim één jaar geleden interviewde ThrillZone de succesvolle Young Adults auteur. Op dat moment kon de cover van Een van ons is terug elk moment onthuld worden. “Ik denk dat dit boek mijn grootste project tot dusver is. Het wordt een klassieke Karen M. McManus thriller: er zijn veel geheimen, veel twists en ik hoop dat alle personages aanwezig zijn waar mensen van zijn gaan houden”, vertelde de Amerikaanse auteur destijds. Het hele interview lees je hier

Fans hebben lang uitgekeken naar het slot van de Een van ons liegt-serie. Maakt McManus de verwachtingen waar?

Wanneer de onheilspellende tekst ‘Tijd voor een nieuw spel, Bayview’ op een billboard in de stad verschijnt, worden Bronwyn, Cooper, Addy, Nate, Knox, Phoebe en Maeve (kortweg: de ‘Bayview Crew’) opnieuw opgeschrikt. Het verleden heeft uitgewezen dat de spellen in Bayview allesbehalve onschuldig zijn. Nadat de vriendengroep in Een van ons liegt werd beschuldigd van de moord op Simon Kelleher, de bedenker achter een wrede roddelapp en in Eerlijk duurt het langst afrekende met een levensgevaarlijke versie van Doen, durven of de waarheid, lijkt nu een nieuwe kwade genius het gat te hebben opgevuld. Wanneer Addy’s ex-vriend terugkeert uit de gevangenis, Phoebe verdwijnt en de eerste dode valt, wordt het duidelijk dat het opnieuw bittere ernst is. Maar wie zit er achter dit sinistere spel, wat is het motief en welke geheimen zijn nog altijd niet aan het licht gekomen?

In Een van ons liegt creëerde McManus met Bronwyn, Cooper, Addy en Nate totaal verschillende personages door wiens ogen lezers het verhaal konden beleven. Met Eerlijk duurt het langst voegde ze Maeve, het zusje van Bronwyn, Knox en Phoebe daaraan toe. In Een van ons is terug komen al deze personages bij elkaar als een gemeenschappelijke vriendengroep genaamd de ‘Bayview crew’. De legenda aan het begin van het boek is een welkome toevoeging om alle personages uit elkaar te houden. De echte fans zullen daar echter geen moeite mee hebben.

McManus heeft ervoor gekozen om het boek te schrijven vanuit het perspectief van Nate, Phoebe en Addy. Stuk voor stuk sterke personages die de lezers van de serie in hun hart hebben gesloten. Hun verhaallijnen leken het minst afgerond van alle personages, dus McManus heeft een goede keuze gemaakt om Nate, Phoebe en Addy het podium te geven. Met zoveel personages heeft McManus het zichzelf niet makkelijk gemaakt, maar ze weet elk lid van de vriendengroep op natuurlijke wijze in het verhaal te schrijven. Ze kan echter niet voorkomen dat de verschillen in hoe goed de personages zijn uitgewerkt significant zijn. Sommige personages lijken sterk op elkaar en ze had de tone of voice van de drie hoofdpersonages beter kunnen variëren. Soms weet je niet vanuit welk personage je het verhaal leest, tenzij je dit bovenaan het hoofdstuk checkt. Dit geldt vooral bij de switch tussen Addy en Phoeby.

Bovendien moet je alle delen echt achter elkaar lezen, want Een van ons is terug bevat spoilers over de voorgaande delen. Het is dus geen serie waarbij je kan instappen wanneer je wil.

McManus heeft een prettige en toegankelijke schrijfstijl met veel metaforen en tienerpraat. Er vinden veel onbeduidende gebeurtenissen plaats die weinig bijdragen aan het verhaal als geheel, waardoor Een van ons is terug bij vlagen een beetje voortkabbelt. Het is heel lang onduidelijk hoe de vork precies in de steel zit. Een moordmysterie is boeiend wanneer je kunt meespeuren. Maar de lezer tast in het duister en McManus neemt je niet bij de hand.

Op pakweg tweederde van het boek komt er schot in de zaak. Je voelt de puzzelstukjes langzaam naar elkaar toe schuiven, maar hoe ze precies op elkaar aansluiten is nog even afwachten. Zoals we gewend zijn van McManus is de climax wederom een wervelwind. Het slotstuk is ietwat abrupt en vergezocht, maar zoals vanouds vliegen de plotwendingen je om de oren. Met nooit eerder vertoonde flashbacks die terugslaan op de voorgaande delen uit de trilogie voegt McManus een verrassende en nieuwe dimensie toe aan het verhaal dat we dachten te kennen. McManus blijft met haar prettige schrijfstijl, realistische personages en meeslepende verhaallijnen een toonaangevende naam in het Young Adults genre.

Ondanks dat Een van ons is terug McManus een mooie aanleiding geeft om de losse eindjes uit de voorgaande delen aan elkaar te knopen, lijkt ze moeite te hebben gehad om de juiste invalshoek en aanleiding voor haar derde boek te vinden. Het resultaat is een ietwat gerecycled plot met een nieuwe copy-cat killer. Maar door Een van ons is terug op de juiste personages te bouwen en grotendeels de juiste afslagen te nemen, komt ze toch uit bij een bevredigend einde van een gewaardeerde reeks. De fans van de serie zullen met een lach en een traan (voorlopig) afscheid nemen van hun geliefde personages. Een waardig einde voor een boekenreeks die iets te veel is uitgemolken. Het was een spannende, turbulente rit voor zowel haar personages als de trouwe lezers, maar iedereen zal erover eens zijn dat dit verhaal nu echt verteld is.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.