De omslag afbeelding van het boek Brouwers, Julienne - Dubbel bedrog
Auteur(s) Juliënne Brouwers
Uitgeverij(en) JB Uitgeverij
3
Review date 15 december 2019

De in Delft geboren Julienne Brouwers heeft Biomedische Technologie gestudeerd in Eindhoven. Van 2004 tot 2008 heeft ze aan haar promotieonderzoek gewerkt en hiervoor heeft ze zelfs één jaar aan Harvard Medical in Boston doorgebracht. Ze heeft als onderzoeker bij een biotechnologisch bedrijf gewerkt en ondertussen schreef ze aan haar debuut Nachtdienst dat in 2012 bij uitgeverij Ellessy verscheen. Nu is Brouwers terug met de thriller Dubbel bedrog.

Het op het oog perfecte leven van huisarts Myrte stort in elkaar als haar man Olivier plotseling overlijdt. Na zijn overlijden komt ze erachter dat hij een affaire had. Het blijkt dat Olivier in een lastige zaak verwikkeld was en samen met zijn minnares gaat Myrthe op onderzoek uit, want ze vindt steeds meer aanwijzingen dat zijn dood geen ongeluk was. Ze kan de zorg voor haar patiënten en haar zoon tijdens haar zoektocht amper aan en langzaam verliest Myrthe de grip op haar leven. Wanneer ze steeds bedreigendere boodschappen begint te ontvangen, vreest ze voor haar veiligheid. Ondertussen ontmoet ze Daan, die hoop op een positieve toekomst geeft. Het mysterie rondom de dood van haar echtgenoot ontrafelt zich langzaam, maar wie kan Myrthe nu eigenlijk vertrouwen…?

Het hele verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Myrthe en we leren haar dan ook goed kennen. Haar verdriet en het rouwproces dat ze doormaakt wordt door de auteur goed en realistisch in beeld gebracht. Daarom is het jammer dat Myrthe al zo snel een nieuwe man tegen het lijf loopt en helemaal hoteldebotel van hem is. Deze twee dingen stroken niet echt met elkaar. Bovendien lijkt dit romantische draadje er een beetje aan de haren bijgesleept te zijn, want heel veel voegt het niet toe aan het grote geheel. Het was beter voor het verhaal geweest als Brouwers het puur een thriller had laten zijn. Ook het feit dat Myrthe samen met de minnares van haar overleden man op onderzoek uitgaat zal niet iedere lezer heel waarschijnlijk in de oren klinken.

Dubbel bedrog is onderhoudend en leest door het prettige taalgebruik en de korte hoofdstukken prima weg. Ook de spanning ontbreekt bij vlagen zeker niet. Vooral de nachtelijke insluipingen waar Myrthe mee te maken krijgt zijn goed geschreven en voelen dreigend aan. Ze zorgen ervoor dat je als lezer toch even extra om je heen kijkt. De ontknoping zit goed in elkaar, in die zin dat tot het laatst onduidelijk blijft hoe de vork in de steel zit, maar komt wel een beetje uit de lucht vallen. Het ene moment zit je nog midden in het verhaal en het andere moment is het boek plotseling uit.

Er zijn nog een aantal verbeterpuntjes, maar desalniettemin heeft Brouwers met Dubbel bedrog een boek geschreven dat de lezer een aantal aangename uurtjes zal verschaffen. En met die verbeterpuntjes komt het in de toekomst vast wel goed, want dit is zeker niet het laatste wat we van Brouwers hebben gehoord!

Denise Wolfs

9 mei 2024 16:26

0