alles brandt juan gomez jurado thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Aura Reyes
Auteur(s) Juan Gómez-Jurado
4
Review date 8 februari 2024

Juan Gómez-Jurado’s ster is rijzende. De Spaanse auteur brak door met zijn Antonia Scott-trilogie, waarvan alleen al in Spanje 2 miljoen exemplaren zijn verkocht. In 2023 werd de boekenreeks opgepikt door HBO voor een televisieadaptatie. Door dit enorme succes ligt de lat hoog voor Gómez-Jurado. In 2022 pakte hij weer de pen op en startte hij met Todo Arde een nieuwe serie. Deze thriller, die in het Nederlands wordt vertaald als Alles brandt, bereikte eind 2023 de Nederlandse boekhandels. Zet de Spanjaard met zijn nieuwste creatie opnieuw de literaire wereld in vuur en vlam?

In Alles brandt volgen we Aura Reyes. De traumatische gebeurtenissen in De zwarte wolvin (het tweede deel in de Antonia Scott-trilogie) slaan de eerste barsten in haar zorgeloze luxeleven. Wanneer ze onterecht wordt aangeklaagd voor fraude en witwassen is er weinig meer over van de eens zo succesvolle hedge fund manager Aura Reyes. Ze beseft dat ze is verraden door Sebastián Ponzano, haar baas, mentor en de eigenaar van de grootste bank van Spanje. Ponzano heeft één duidelijk doel voor ogen: fuseren met de grootste bank van Europa om zo nóg rijker en machtiger te worden, ongeacht hoeveel levens hij daarmee verwoest. Aura, die zint op wraak, bundelt haar krachten met Mari Paz, een ex-militaire met een schimmig verleden en Sere, een sociaalongemakkelijk computergenie. Samen proberen ze Ponzano ten val te brengen, voordat het te laat is…

Wanneer je aan Alles brandt begint, heb je geen tijd om op adem te komen. De eerste pagina’s zijn zo geschreven dat het net lijkt alsof de trein al vetrokken is en je alles op alles moet zetten om nog in te kunnen stappen. De verschillende flashforwards die de lezer op dat moment niet kan plaatsen versterken dat effect. Daardoor is het boek in het begin vrij onsamenhangend en is het moeilijk om in het verhaal te komen.

Na pakweg 50 bladzijden krijgt het plot meer vorm, begin je als lezer de informatieachterstand in te halen en komt er meer actie en structuur in het verhaal. Aura’s masterplan om Ponzano te stoppen bestaat uit drie fasen, waarbij elk plan nieuwe risico’s en haast onmogelijke eisen met zich meebrengt. Inbraken, overvallen, hackpogingen en James Bond-achtige praktijken. Ocean’s Eleven meets La Casa de Papel in deze thriller van Spaanse bodem.

Het schaakspel dat zich ontvouwt tussen Aura en Ponzano is meeslepend en intrigerend. Haar voormalig mentor lijkt Aura steeds een stap voor te zijn. Maar Aura kan rekenen op haar bondgenoten Mari Paz en Sere. Juan Gómez-Jurado is de meester van de tegenstellingen: Aura staat met haar klasse en elegantie in schril contrast met de sociaal incompetente Sere die zich liever omringt met computers en de robuuste Mari Paz, die gekenmerkt wordt door haar onbeholpenheid en rauwe emotie. Toch hebben de drie vrouwen één ding gemeen: ze hebben niets te verliezen. En laat dat nu net zijn wat ze zo gevaarlijk maakt.

Aura, Mari Paz en Sere zijn stuk voor stuk personages die je raken, ontroeren, en je laten lachen. Gómez-Jurado krijgt het voor elkaar dat je als lezer echt met ze meeleeft en ze support in hun missie om Ponzano te stoppen. De drie vrouwen beginnen als drie verloren zielen met een gemeenschappelijk doel en smeden gaandeweg een ijzersterke vriendschap.

Er zijn maar weinig auteurs die zo’n sterke band tussen lezer en personage kunnen creëren als Juan Gómez-Jurado. De Spaanse auteur heeft de creatie van ijzersterke personages tot zijn handelsmerk verworven.

Gómez-Jurado heeft weleens de neiging om te vervallen in langdradigheid. Hij is een woordkunstenaar puur sang, maar geen meester van de suspense. Het tempo in Alles brandt ligt, afgezien van drie piekmomenten, overwegend laag. De lezer moet in die tussenperioden geduld hebben. Toch is er genoeg om van te genieten. Gómez-Jurado blijft je namelijk verrassen. Met hoofdstukken die zijn geschreven als filmscripts laat de Spaanse auteur zijn experimentele kant zien. Zijn boeken hebben altijd iets bijzonders, waardoor ze je blijven boeien.

Tegelijkertijd is zijn gedetailleerde, haast poëtische schrijfstijl ook zijn kracht. Door uitgebreid de gedachtenspinsels van zijn personages te delen creëert hij driedimensionale karakters. Vooral Mari Paz is een parel. De van oorsprong Gallicische legioen-soldate is emotioneel-complex, gelaagd en heeft een duister randje. Haar Gallicische uitspraken geven haar extra kleur. Echter had daarbij een vertaling in het Nederlands niet misstaan. Nu begrijp je niet wat er staat en dat leest minder prettig.

Na het bijna onmogelijk te evenaren succes van de Antonia Scott-trilogie schrijft Juan Gómez-Jurado ogenschijnlijk moeiteloos een nieuwe topserie. Het fundament van zijn succes blijven zijn personages en niet zozeer de actie en spanning. Alles brandt is geen bloedstollende thriller. Wel is het een prachtig en bij vlagen spannend verhaal over drie krachtige vrouwen die door vriendschap en doorzettingsvermogen een doorn in het oog zijn van een op machtsbelust monster.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.