nulpunt jorn lier horst thomas enger thrillzone.png
Serie Blix & Ramm
5
Review date 9 januari 2023

De Noorse Thomas Enger heeft een sportopleiding en een studie journalistiek gevolgd. In 2010 debuteerde hij met Schijndood, het eerste deel van een vijfdelige reeks rondom Henning Juul. De vertaalrechten zijn aan 17 landen verkocht. Jørn Lier Horst is eveneens afkomstig uit Noorwegen. Naast auteur is hij ook werkzaam als politieman. Hij is vooral bekend van de serie rondom inspecteur Wisting. Hij heeft echter ook misdaadboeken voor jongeren en kinderen geschreven. Nulpunt is hun eerste samenwerking en het eerste deel met Alexander Blix en Emma Ramm.

De bekende atlete Sonja Nordstrøm komt niet opdagen bij de boekpresentatie van haar autobiografie. Als celebrityblogger Emma Ramm naar Nordstrøms huis gaat, staat de deur open en treft ze sporen van een worsteling aan. Op de televisie plakt een briefje met daarop het startnummer 1. Rechercheur Alexander Blix wordt op de zaak gezet. De aanwijzingen stapelen zich op, maar tegelijkertijd worden steeds meer bekende Noren dood aangetroffen. Alexander en Blix moeten samenwerken om de dader te vinden.

De voornaamste hoofdpersonen in Nulpunt zijn Blix en Ramm. Het verhaal wordt afwissend vanuit hun perspectief verteld. Aandacht is er echter ook voor Iselin, de dochter van Blix, die meedoet aan een reality programma op televisie. Blix doet zijn best om bij zoveel mogelijk live-uitzendingen aanwezig te zijn, maar doordat de zaak steeds meer van zijn aandacht opslokt, lukt dit niet altijd. De getroebleerde relatie met dochter/zoon is iets wat we vaker zien bij hoofdpersonages, maar toch is Blix geen standaard karakter. Zo is hij niet aan de drank en leidt hij ook geen losbandig leven.

De karakters in Nulpunt worden voldoende uitgewerkt en ook hun privéleven komt aan bod. De samenwerking tussen Alexander en Emma is interessant, zeker omdat Emma door deze zaak haar eerste stappen in de serieuze journalistiek zet. En uiteraard is de relatie tussen Blix en Ramm gecompliceerder dan op het eerste gezicht lijkt. Deze relatie zal in een tweede boek hoogstwaarschijnlijk verder worden uitgediept. Ook komen we dan misschien te weten waarom de verhouding tussen Blix en zijn dochter niet zo goed is.

Nergens is te merken dat het boek door twee auteurs is geschreven die normaal gesproken ieder hun eigen stijl hebben. De zinnen zijn vloeiend en de hoofdstukken kort. Hierdoor is het bijna onmogelijk om te stoppen met lezen. Het boek begint rustig, maar blijft zeker de aandacht van de lezer vasthouden. De spanning in Nulpunt wordt langzaam opgebouwd en leidt uiteindelijk naar een hele spannende climax. Wat de dader betreft: de auteurs weten de lezer regelmatig op het verkeerde been te zetten, dus zowel Blix en Emma, als de lezer blijven tot het einde in het ongewisse.

Twee grootmachten uit de Scandinavische thrillerwereld, dat kan bijna niet misgaan. En dat klopt! Wat een topthriller hebben deze heren met Nulpunt afgeleverd en wat een fantastisch begin van wat haast wel een nieuwe serie moet worden. Deze moet je volgen!

Denise Wolfs

28 maart 2024 14:33

0
De Noorse Thomas Enger heeft een sportopleiding en een studie journalistiek gevolgd. In 2010 debuteerde hij met Schijndood, het eerste deel van een vijfdelige reeks rondom Henning Juul (lees zijn recensies hier). De vertaalrechten zijn aan 17 landen verkocht. Jørn Lier Horst is eveneens afkomstig uit Noorwegen. Naast auteur is hij ook werkzaam als politieman. Hij is vooral bekend van de serie rondom inspecteur Wisting (lees zijn recensies hier). Hij heeft echter ook misdaadboeken voor jongeren en kinderen geschreven. Nulpunt is hun eerste samenwerking en het eerste deel met Alexander Blix en Emma Ramm.